Grønne & glutenfrie quinoaboller


Lette, luftige og glutenfrie boller bagt med quinoamel, fyldt med spinat og græskarkerner. 
Perfekte til morgenmad, frokost og som bolle til en saftig burger!


ENDELIG! har jeg knækket koden til lette, luftige glutenfrie brød og boller.
Det er ganske simpelt og kræver kun 2 ingredienser og 15 min af din tid.
Ingredienserne er vand og pulveriseret loppefrøskaller - bedre kendt som den gule pakke HUSK.
De 2 ting røres sammen, trækker i 10 min og så skal det ellers piskes luftigt i 5 min.
Det er dét, der gør den store forskel.
Luften du får pisket ind i den tapetklister lignede masse, resulterer i et let og luftigt bagværk - lige som det skal være.




En anden tommelfinger regel til hvordan du opnår et let og luftigt resultat, når du bager glutenfrit er at du skal mikse tunge og lette meltyper. 
Se det lidt som hvis du bagte boller kun af rugmel - det vil også give boller flade som pandekager og tunge som sten.
Til disse boller har jeg brugt quinoamel, som den tunge meltype og rismel som den lette. 
Du kan sagten bruge andre typer mel, men smagen af quinoamelet er med til at give bollerne en helt fantastisk smag.

Bollerne er altså virkelig gode, så gode at jeg måte bage dem 3 gange! inden jeg kunne nå at tage billeder af dem inden de alle var spist ....



GRØNNE GLUTENFRIE QUINOABOLLER:
- 8 stk.

1 spsk. pulveriseret loppefrøskaller ( fx. Gul Husk )
4 dl. vand
250 g spinat fra frost - optøet
1 1/2 dl. quinoamel ( kan erstattes af hirsemel )
1 dl. quinoaflager ( kan erstattes af hirseflager )
1 dl. rismel
1 dl. græskarkerner
1 tsk. flagesalt

FREMGANGSMÅDE:

Rør loppefrøskallerne sammen med vandet og lad det trække i 10 min.
Pisk det luftigt med en håndmixer i 5 min.
Skift til dejkroge og rør nu alle ingredienser sammen.

Tænd ovnen på 180 grader og kom bagepapir på en bageplade.
Form dejen til 8 boller ved hjælp af 2 spiseskeer.
Sæt pladen i ovnen og bag bollerne i 40-50 minutter.

Lad bollerne køle af på en bagerist.
Spis bollerne med dit yndlings pålæg eller brug dem som burgerbolle.

Bollerne bør opbevares på køl og er desuden fryseegnet.

TIP: smør dem fx. med den lækre cashew smørreost 



FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: -
REGI: -

Etiketter: , ,