Køkken basics: Sennepsvinaigrette

Dressingen der altid dur og dressingen jeg altid vender tilbage til.

At der bliver spist mange salater hjemme hos mig, kommer nok ikke kom nogen overraskelse.
Og når der bliver lavet meget salat, bliver der også lavet meget dressing. Og sennepsvinagretten er min ultimative favorit.
Jeg har tidligere stået og lavet en lille portion, der har passet til en salat, nærmest dagligt.
De dage er ovre, for nu laver jeg en stor portion, som jeg opbevarer i køleskabet og så tager jeg bare den passende mængde gang til gang, altså man kan jo lige så godt gøre det nemt for sig selv ikke?

Har du en favoritdressing, som du bare laver igen og igen? Så må du meget gerne dele opskriften i kommentar feltet.

SENNEPSVINAIGRETTE:
ca. 3,5 dl

2 dl. god olivenolie
1 dl. hvidvin- eller æblecidereddike
2 spsk. dijonsennep
1 spsk. ahornsirup
1 tsk. salt
1/2 tsk. stødt sort peber
1 fed. hvidløg, fint revet

FREMGANGSMÅDE:

I en stor skål piskes alle ingredienserne godt sammen og smages til med salt og evt. mere honning.
Hæld dressingen på en flaske eller i en lufttæt beholder.
Opbevar dressingen på køl hvor den snildt kan holde sig en uges tid.



Etiketter: , , , , , ,