Paleo Meat Pie med aubergine & chevre


Tærter er en skøn ting. Man får en masse dejlige grøntsager, kød, æg og krydderurter. En i ovnen og så er der mad. En slags alt i en måltid. Det kan være skønt på en travl hverdag eller på en doven søndag hvor man foretrækker at have benene oppe frem for at stå i køkkenet.
I denne tærte er den klassiske mel bund skiftet ud med kylling, det er simpelthen bare så godt, jeg har med stor succes lavet den før, som her hvor jeg lavede en kødtærte med broccoli og spinat.
Jeg har lige siden haft lyst til andre versioner af kødtærten, for den er altså bare god. Så da Camilla delte opskriften på en kødtærte med aubergine og chevre - ja så måtte jeg i køkkenet. Aubergine og chrevre er for mig match made i heaven. Er man ikke til gedeost kan man sagtens erstatte den med mozzarella.

Camilla blogger til dagligt på bloggen Copenhagen by me hvor hun med sin kærlighed til København guider os rundt til byens oplevelser i mad, kaffe og og alternative oplevelser. Bloggen er helt bestemt et bøsøg værd.

Kødbund:

400 g hakket kylling
1 tsk salt
1/2 tsk revet muskatnød

Fyld:

1 aubergine, i ca. 1 cm tykke skiver
100 g chevre, i ca. 1 cm tykke skiver (kan erstattes af mozzarella)
2 store økologiske æg
Salt og peber

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 160 grader.

Rør eller ælt krydderierne godt ind i kødet.
Kom kødet i en rund form og mas kødet godt ud og så højt op ad kanterne som muligt. Så kan tærten nemlig indeholde dejligt meget fyld.

Sæt kødbunden i ovnen og forbag den i 20 min.
Pisk æggene sammen med salt og peber.

Hvis bunden har afgivet meget væde under forbagningen, hældes det fra.

Fordel aubergineskiver og chrevre på den forbagte bund, hæld æggemassen over og sæt 
den tilbage i oven, hvor den skal have ca. 30-40 min.

Drys med persille eller basilikum hvis du har valgt mozzarella. Server tærten med en grøn salat.


Etiketter: , , , , , , , , , ,