BBQ SPYD & FORFRISKENDE MELONSALAT ( V + GF )


Der sker noget med os danskere snart solen titter frem bag skyerne og skinner ned på vores vinterblege ben.
Vi hiver havegrillen frem og tænder den op, fordi nu skal der grilles!

Går man tur i et villakvarter på en solskinsdag ved 17 tiden, dufter der kul og man kan høre udendørsliv sæsonnen er startet - jeg elsker den stemning! Det er dansk sommer når det er aller bedst.
Bøffer og pølser bliver grillet i stor stil, men hvis nu man gerne vil skære ned på kødforbruget, er vegetar eller veganer, hvad hulan griller man så?




Det skal jeg fortælle dig - du skal da lave veganske BBQ spyd!

Jeg garanterer tømte fade og glade maver, fordi disse spyd er fingerslikkende gode!
Og ingen opdager de ikke er lave af kød! Så autentiske er de, i både smag og konsistens.
Tricket er at komme både BBQ sauce i farsen og pensle spydene udenpå også. Det giver masser af smag og en lækker karamelliseret overflade.
Jeg laver selv min BBQ sauce, men du kan selvfølgelig sagtens bruge en du har købt.

Til spydene serveres en forfriskende melonsalat, der er vendt med den gode basilikum dip jeg lavede til foråsrullerne.

Den er seriøst så god, at jeg har lavet den hver anden dag lige siden og den passer så perfekt sammen med de friske meloner.

Så med de fingerslikkende BBQ spyd og forfriskende melonsalat, kan sommeren bare komme an! Jeg er klar med menuen, jeg kun kan forestille mig vil blive gentaget utallige gange!




BBQ SPYD:
12 spyd

1 pose mørk soy4you granulat
5 dl. grøntsagsbouillon

1 hørfrø æg ( 1 spsk. knuste hørfrø + 3 spsk. vand, rørt sammen og trukket i 10 min)
1 løg, fint revet
1 fed hvidløg, fint revet

4 spsk. bbq sauce + mere til pensling
1 tsk. sød paprika
1 tsk. stødt spidskommen
1 tsk. tørret oregano
1 tsk. flagesalt
3 spsk. loppefrøskaller

12 små træspyd

FREMGANGSMÅDE:

Varm grøntsagsbouillionen op til kogepunktet, sluk for varmen og tilsæt soyagranulaten.
Lad den trække i 3-5 minutter, eller til alt væsken er absorberet.


Rør alle de øvringe ingredienser sammen til en fars og lad det samle sig i 10 min.

Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.
Form farsen til 12 små aflange kødboller og sæt dem på spyd.

Sæt pladen i ovnen og bag dem i 20 min. 

Pensel spydene med BBQ sauce, skru temperaturen op på 225 grader og giv dem yderligere 5 min. så bbq saucen karamelliserer.

TIP: Spydene kan også grilles færdige på grillen efter de er blevet penslet med bbq sauce. 



FORFRISKENDE MELONSALAT
2-4 portioner

1/2 vandmelon, i tern
1/2 galia melon, i tern
1 agurk, i tern
1 rødløg, i tynde ringe
2 spsk. bredbladet persille, fint hakket
4 spsk. pistacienødder, fint hakket

1- 2 dl. Basilikum dip

FREMGANGSMÅDE:

Vend melon, løg, agurk og persille sammen med basilikum dip, anret det i en skål eller på et fad og drys med pistacienødder.

Server den forfriskende melonsalat til de lækre bbq spyd.



Vil du gerne have flere forårsfriske opskrifter?
Så snup et eksemplar af Hjernemad e-bogen!
Hjernemad indeholder 25 uimodståelige opskrifter fordelt på morgenmad, frokost, aftensmad, snaks og søde sager.

Du kan for kun 39 kr, købe den lige her: HJERNEMAD




FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: -
REGI: -

Etiketter: , ,