Uforglemmelig thaisalat & veganske thai spyd


Der er en grund til at denne salat hedder uforglemmelig - den er intet mindre end uforglemmelig god!

Selve salaten er ret simpel, det er i dressingen hele forskellen ligger. Den er SÅ lækker ! - den har den helt perfekt balance imellem alle smagsnuancerne og er lige tilpas spicy.
Mængden af dressing er større end til en salat, og heldigvis for det, fordi du har lyst til at lave den igen allerede imorgen - så god er den !!

De veganske thai spyd jeg serverer til salaten, burde også hedde uforglemmelige thai spyd, men jeg tænkte jeg hellere måtte spare lidt på adjektiverne. Men de er altså u-for-glem-me-lige  gode !!!
Hvergang jeg bruger soya produkterne bliver jeg lige forbavset over hvor meget det minder om kød. Så hvis du skal overbevise en kødspiser om at spise vegansk eller vegetarisk faktisk er møg lækkert og ikke kun handler om tofu og selleribøffer, så bør du starte her med thaisalat og thaispyd.
Jeg vil næsten gå så langt at sige, jeg garantere succes her!

Prøv og lad mig høre om det virkede...



UFORGLEMMELIG THAISALAT:
- 2 personer

1 spidskål
1 squash
1 rød peberfrugt
4 gulerødder
3 spsk. fint hakket basilikum
3 spsk. fint hakket mynte
3 spsk. fint hakket koriander

75 g groft hakkede cashewnødder
5-6 spsk. uforglemmelig dressing - se opskrift nedenfor

FREMGANGSMÅDE:

Snit spidskålen fint på et mandolinjern og skær peberfrugten i tynde strimler.
Riv gulerødder og squash i lange strimler med en juliennestrimler eller riv dem groft.
I en stor skål vendes grøntsagerne med dressing og krydderurter.
Anret salaten i en serveringsskål eller på et fad.
Lige inden servering drysses der med lidt frisk koriander og cashewnødderne.


UFORGLEMMELIG DRESSING
- ca. 2 dl

Saften fra 1/2 citron
Saften fra 1 lime
1 spsk. æblecidereddike
1 spsk. karry
2 spsk. tamari - glutenfri soya
2 spsk. sesamolie
1 spsk. kokossirup eller anden sødning
2 fed hvidløg, fint revet
3 cm frisk ingefær, fint revet
1/8 tsk. cayennepeber

FREMGANGSMÅDE:

Pisk alle ingredienserne til dressingen sammen, og smag til med surt, sødt og salt.

Kom dressingen på et rent glas med låg og opbevar det i køleskabet.
Dressingen kan holde sig i min. 1 uge.



VEGANSKE THAI SPYD:
- 16 små spyd

125 g lys Soy4you granulat

2 dl kokosmælk
2 dl. vand
2 tsk. flagesalt

2 spsk. knuste hørfrø + 6 spsk. vand, rørt sammen og trukket i 10 min

2 tsk. rød karrypasta
1 lille løg, fint revet
2 fed hvidløg, fint revet
1 spsk. fint revet ingefær
1 spsk. nigellafrø
1 rød chili, fint hakket uden kerner
2 spsk. loppefrøskaller
1 spsk. kokosfibermel

Sesamolie til pensling

FREMGANGSMÅDE:

I en gryde varmes kokosmælk, vand og salt op til det er lunt. Tilsæt soya granulat og lad det trække i 5 min.

Rør alle de øvringe ingredienser sammen til en fars og lad det samle sig i 10 min.

Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.

Form farsen til 16 små aflange kødboller og sæt dem på spyd.
Placer dem på bagepladen og pensel dem med sesamolie

Sæt planden i ovnen og bag dem i 20 min. Skru temperaturen op på 225 grader og giv dem yderligere 5 min.

Server spydene til den uforglemmelige thaisalat, og har du rester tilbage er de gode i madpakken dagen efter.



FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Microplane mandolinjern - GEFÜ juliennestrimler
REGI: Ester Elisabeth Keramik

// udgivet første gang 24/8 2013 - opdateret 26/2 2016 //


Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,