Øllebrød & ymerdrys - mad med god energi


// Sponsoreret af Schulstad Levebrød //

Hånden på hjertet, hvornår har du sidst spist ymerdrys eller øllebrød for den sags skyld?
Alt for længe siden, ikke? Og hvis jeg ikke tager helt fejl, så har du fuldstændig glemt hvor godt det rent faktisk smager.


Sådan havde jeg det ihvertfald selv og blev helt lykkeligt genforenet med smagen af både øllebrød og ymerdrys. Op igennem min barndom har nemlig jeg spist utallige portioner af begge dele. Hold nu op !!! hvor har jeg spist meget af farmors hjemmelavede øllebrød, intet skulle jo gå til spilde. Ymerdrysset var derimod købt, hvilket er lidt fjollet. Det er nemlig forbavsende nemt at lave selv. Og i den hjemmelavede version bestemmer du selv hvor meget sukker der skal i og hvad der ellers skal i af smagsgivere. 

Jeg har taget udgangspunkt i de gode gamle opskrifter på ymerdrys og øllebrød og gjort dem lidt mere anno 2016. Øllebrøden har fået et strejf af varme krydderier og ymerdrysset er kommet i fint selvskab med chiafrø, frysetørret hindbær og ristede hasselnødder - helt vanvittig lækker smagskombination, hvis jeg selv skal sige det....



Meget laver jeg selv fra bunden og jeg gad godt at kunne sige, at jeg er typen, der selv bager mit rugbrød, med surdej und alles. Men her går jeg altså på kompromis og hiver Levebrød rugbrød ned fra hylden. 
Jeg kan godt lide de små skiver det kommer i - de er nemlig helt perfekte i Almas madpakke.
Og udover naturligvis at smage godt, så er Levebrød rugbrød nøglehulsmærket og indeholder 8 % fiber, det giver god energi og holder dig mæt længe. Og god energi - det har man brug for når træner og lever et aktivt liv.

Jeg har for ganske nyligt taget en gammel passion op, nemlig løb.
Som ung teenager løb jeg ganske meget, men pludselig gik der 17!!!! år siden løbeskoene sidst blev luftet (bare rolig, jeg har fået nye løbesko i mellemtiden).
Jeg elsker at være aktiv, bruge mig krop og træne, og jeg gør det gerne dagligt. Men er der noget jeg ikke gider, så er det at stå i et træningscenter sammen med en masse andre og bruge en masse tid på at pakke taske og transportere sig frem og tilbage, derfor træner jeg hjemme.
I efterhånden en del år, har jeg hver morgen startet dagen med yoga, men nu hvor jeg arbejder hjemme fra og dermed ikke daglig kommer ud på længere cykelture, følte jeg at jeg trængte til et supplement til yogaen og derfor er løbetræningen, efter mange års fravær, blevet genoptaget.
Det kan jeg nemlig gøre præcis hvor og hvornår jeg vil!

På de dage hvor jeg løber kan jeg tydeligt mærke jeg har brug for ekstra energi, både for at have energi til at løbe, men også energi til resten af dagen og her kommer rugbrødet virkelig til sin ret.
Jeg løber ikke så godt på fuld mave, så inden løb spiser jeg gerne en lille skål soya yoghurt med ymerdrys og frisk frugt - det giver mig god løbe energi. Når jeg er kommet hjem og har været i bad, bliver jeg frygtelig sulten og her kommer øllebrøden ind i billedet. Sådan en god lun portion øllebrød i selvskab med en skål salat - det er god eftertrænings mad for mig.

Nogle ting sker sjældent som et tilfælde. Netop som jeg har genoptaget min løbetræning, kommer Levebrød med udfordrigen om at deltage i Alt for Damernes kvindeløb - sådan en udfordring kan jeg jo næppe sige nej til - nu er spørgsmålet så bare, skal jeg løbe 5, 10 eller 15 km?

Hvad ville du vælge?
Du kan nemlig vinde billetter til løbet for dig og en veninde! 



KONKURRENCE:

Vind billetter og løbetrøjer til Alt for Damernes Kvindeløb til dig og din veninde - der er 5x2 billetter på højkant.

Du vælger selv om I skal løbe i København, Odense, Fredericia, Aarhus eller Aalborg.

KONKURRENCEN ER AFSLUTTET


ØLLEBRØD anno 2016:
- 4 portioner

300 g Levebrød Kernegrov rugbrød, i. tern
3 dl. øl gerne en god mørk økologisk ( alkoholen bliver kogt ud )
4 dl. vand
1-2 tsk. kokossukker eller anden sødning
1 tsk. kardekomme
1 tsk. kanel
Fint revet skal fra 1 økologisk appelsin

Topping:

Kokosmælk
Appelsin i tern
Friske hindbær
Kokosmel evt. ristet

FREMGANGSMÅDE:

Kom rugbrød, øl, vand, kardemomme, kanel og appelsinskal i en gryde og brig det i kog. Lad grøden stå og små simre ved lav varme i 20 min. Rør et par gange undervejs.

Smag øllebrøden til med kokossukker og server det i skåle toppet med kokosmælk, appelsin, hindbær og kokosmel.



YMERDRYS MED CHIAFRØ, HINDBÆR OG HASSELNØDDER:
1 stort glas / 10-15 portioner

15 skiver Levebrød Kernegrov rugbrød
3 spsk. kokossukker

3 spsk. frysetørret hindbær
3 spsk. chiafrø
2 dl.  groft hakkede ristede hasselnødder

FREMGANGSMÅDE:

Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.

Skær rugbrødet i grove tern, kom dem foodprocessoren og hak det fint.
Kom det på bageplade og vend det med kokossukker.

Rist rugbrødet sprødt i ca. 20 min, vend rundt i det under vejs.
Tag pladen ud og lad ymerdrysset køle ned.

Vend chiafrø, hindbær og hasselnødder sammen med ymerdrysset.
Opbevar det i en lufttæt beholder og bug det som drys på fx. soyayoghurt, chiagrød eller greenies.




FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Magimix Foodprocessor
REGI: Wonki Ware / Gense / Lucy Kaas

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,