MEXICANSK SALAT med vaffel tacos ( V+GF )



Sprød, frisk, spicy og knasende salat med alt det gode fra det mexicanske køkken, bare en mundfuld og det er umuligt at stoppe før skålen er tom.

Måske jeg tager fejl, men min opfattelse af det mexicanske køkken er at, det tit et meget tunge retter.
Det er jeg ikke så vild med, men jeg er vild med mange af ingredienserne og alle smagsnuancerne man også finder i det mexicanske køkken. Chili, lime, majs, koriander, avokado, ja blot for at nævne nogle få.

Så hvis man som jeg ikke går så meget op i autentisk mad, men blot at det skal være lækkert og smag godt. Så gør man retten til sin egen og derfor lavede jeg det selvfølgelig til en salat - hvad ellers?

Jeg fik sådan lyst til vafler og syntes det var så lange siden jeg sidst havde haft gang i vaffeljernet.
Derfor lavede jeg et par vafler til inspireret af de traditionelle taco chips, og selvom de ikke bliver nær så sprøde, så var de et skønt tilbehør til den friske salat.



MEXICANSK SALAT:
- 2 personer

2 store håndfulde frisk spinat, skåret i strimler
6 tomater, i tern
1 rød peberfrugt, i tern
1/2 agurk, i tern
2 dl majs
1 dåse kidneybønner
1 lille rødløg, fint hakket
1 rød chili, fint hakket - uden kerner
saften fra 1/2 lime
1 tsk. stødt spidskommen
1 tsk. flagesalt

Frisk koriander, 1 avokado skåret i skiver og limebåde til servering.

FREMGANGSMÅDE:

Vend alle ingredienserne til salaten sammen i en stor skål.

Fordel salaten i 2 skåle og anret en halv avokado på hver.
Server salaten med limebåde, frisk koriander og vaffel tacos - opskriften på dem finder du nedenfor.



VAFFEL TACOS:
- 2 hjertevafler

1 dl majsgryn
1 dl kikærtemel
1 spsk. loppefrøskaller
1 tsk. stødt. spidskommen
1 tsk. stødt koriander
1 tsk. urtesalt
2,5-3 dl vand

FREMGANGSMÅDE:

Tænd for vaffeljernet med hjertepladerne monteret.

Bland først alle de tørre ingredienser sammen i en skpl og rør herefter vandet i.
Kom halvdelen af dejen i vaffeljernet, luk låget og lad vaflen bage til lampen lyser grønt.

Tag vaflen ud med en gaffel og bag den sidste vaffel.

Del vaflerne i hjerte trekanter og server dem som tilbehør til mexi salaten.



Psssst .....

Har du set min nye E-bog Hjernemad?
Det er en bog med 25 lækre og hjerneboostende opskrifter.
- du kan læse mere om bogen og købe dit eksemplar her: HJERNEMAD

...... og psssstt - den koster kun 39 kr!


FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: TEFAL SNACK COLLECTION MULTIJERN
REGI: -

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,