Linsebøffer, græskarfritter og avokadomayo ( V + GF )


Kombinationen af bøf, fritter og dip er aldrig dårlig, heller ikke selvom det er lavet næsten udelukkende af grøntsager.

Imorgen er det i følge kalenderen officielt forår, derfor tænkte jeg at en lille forårsrengøring i køkkenet var på sin plads. Her fandt jeg et hokkaido græskar, som trængte til at blive brugt, og det var stort nok til både at blive til bøffer og fritter. Se det var jo ikke det værste resultat, der kunne komme ud af sådan en forårsrengøring, vel?

Bøfferne blev , efter min mening, nogle af de mest vellykkede bøffer jeg har lavet, både når det kommer til smag og konsistens.
Jeg har haft et par bump på vejen til at finde ud af hvordan de gode bøffer laves. Jeg har bla. lært at linser ikke skal blendes, det giver nogle utrolig grimme deller og så har jeg lært at kombinationen af hørfrøslim ( hader det ord! ) og loppefrøskaller er den bedste erstatning for æg. Kombineres de 2 ting får man en fast og sammenhængende bøf og så er det jo bare med at krydre lige som man lyster, så får man med garanti en lækker og saftig bøf - på vegansk...



LINSEBØFFER MED GRÆSKAR:
10 stk.

200 g grønne linser
1 tsk. Herbamare grøntsagsbouillon
1/2 hokkaidogræskar - ca. 450 g
1 håndfuld bredbladet persille
2 spsk. knuste hørfrø + 6 spsk. vand, rørt sammen og trukket i 10 min.
1 stort løg
2 fed hvidløg, fint revet
1 spsk. ingefær, fint revet
3 tsk. garam masala
2 spsk. loppefrøskaller
1/2 - 1 dl. kikærtemel

FREMGANGSMÅDE:

Kog linserne i vand og grøntsagsbouillon i 25 min.

Vask græskaret grundigt, halver det og skrab kernerne ud med en ske.

Hak græskar, persille, løg og hvidløg helt fint i foodprocessoren.
Bland alle ingredienserne sammen og lad det stå og samle sig i 10 min.

Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.
Form farsen til 10 bøffer og placer dem på bagepladen.

Pensel dem med olivenolie og sæt pladen i ovnen.
Bag bøfferne i 25 min.

Server linsebøfferne sammen med græskarfritter, spinatsalat og avokadomayo.

Overskydende linsebøffer kan bruges i madpakken dagen efter eller fryses ned.


GRÆSKARFRITTER:
- 2 personer

1/2 hokkaido græskar - eller resten af græskaret
1 spsk. olivenolie
2 tsk. garam masala
Flagesalt

FREMGANGSMÅDE:

Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.

Skær resten af græskaret i 1 cm tykke skiver, kom dem på bagepladen og vend dem med olivenolie, salt og garam masala.

Sæt bagepladen i ovnen når der er 10 min tilbage af bagetiden på linsebøfferne.

AVOKADO MAYO:
- ca. 2 dl.

1 stor moden avokado
1 fed hvidløg, fint revet
1 tsk. flagesalt
1 tsk. dijonsennep
1 spsk. æblecidereddike

FREMGANGSMÅDE:

Mos alle ingredienserne grundig sammen med en gaffel og smag den til med salt.

Server avokado mayo´en som dip til græskarfritterne og græskarfrikadellerne.



SPINATSALAT MED ÆBLE OG TAHINDRESSING:

100 g frisk spinat
1 æble, i tern
1 lille rødløg, fint hakket

2 spsk. ristede sesamfrø
5-6 spsk. tahindressing

FREMGANGSMÅDE:

Skyl og slyng spinaten grundigt.
Snit spinaten fint og kom den i en serveringsskål.

Skær æblet i tern og anret dem oven på spinaten.
Drys sesamfrø og løg henover og server tahindressingen til.




FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ:  Magimix foodprocessor
REGI: Lucie Kaas

Etiketter: , , , , , , , , , , ,