LØRDAGS LUXUS: Raw gulerodskage cookies


Raw cookies med masser af søde krydderier, lagt sammen med vaniljecreme - til sammen bliver det til uimodståelige lækre gulerodskage cookies.

Jeg har en svaghed for alt der smager af gulerodskage.
Alle de skønne søde krydderier gør mine smagsløg lykkelige, men selve kagen er jeg bare ikke så vild med. Derfor leger jeg med smagskombinationerne fra gulerodskagen og får det ind i mine opskrifter på en anden og sund måde - denne gang er det blevet til disse helt igennem fantastiske cookies!

I min bog, Geniale Grøntsager, finder du en råkost, der smager præcis lige som gulerodskage - hvis du vil vide hvordan den laves, så må du have fingrene i bogen - den kan du, her i januar bestille til en fordelagtig og sund pris til 200 kr - se hvordan her: Bestil min kogebog

Jeg lavede dobbelt portion af cookies dejen, formede dem som kugler og rullede dem i kokos - sådan et par kugler er Alma nemlig glad for at få med i madpakken som en sød, men sund overraskelse.

Mit næste forsøg i "gulerodskage-smags-projekt "- er en smoothie! Smoothie med smag af gulerodskage, uhm !!! min mund løber allerede i vand...
Sådan en smoothie har jeg set så mange gange rundt omkring, så nu må jeg altså snart få lavet en - den kan kun være lækker, tænker jeg....



RAW GULERODSKAGE COOKIES:
- 8 stk

4 dl gulerødder, skåret i grove skiver
4 dl blandede nødder fx. mandler, pecannødder og cashewnødder
2,5 dl. rosiner
Fint revet citronskal fra 1 økologisk citron
3 tsk. kanel
1 tsk. vaniljepulver
1 tsk. stødt ingefær
1/2 tsk. allehånde
1/2 tsk. kardemomme
1/4 tsk. muskatnød
1 nip flagesalt
2 spsk vand

CREME FYLD:

1,5 dl kokosmel
1,5 dl cashewnødder
2 spsk. citronsaft
1 tsk. vaniljepulver
1 spsk. kokosolie
1 nip flagesalt

FREMGANGSMÅDE:

Kom gulerødderne i foodprocessoren og hak dem meget fint.
Tilsæt citronskal og alle krydderierne og tryk et par gange på pulsknappen så det bliver fordelt.
Tilsæt nødder, rosiner og vand og kør det til en ensartet og sammenhængende masse.

Smør massen ud på et stykke bagepapir i en lille bradepande ( 33 x 25 cm ) og sæt den i fryseren.

Imens laves cremen.

Kom kokosmel, cashewnødder og kokosolie i foodprocessoren med en lille skål, blend det til det er helt jævnt og cremet - det tager 5-10 minutter. Tilsæt så citronsaft, vanilje og salt og blend igen til det er helt fordelt.

Tag cookies bunden ud af fryseren, del den i 2 og smør cremen ud på den ene.
Stil den tilbage i fryseren og lad den stå der i 30 min.
Læg de 2 halvdele sammen og tryk den sammen uden at mase den.
Sæt formen tilbage i fryserne i yderligere 30 min.

Stik massen ud til cookies med en rund udstikker form.

Spis en cookies som en sød og sund snack når du er lækker sulten.
Skal opbevares op køl i en lukket beholder, her holder de sig 4-5 dage.
Cookiesene kan også fryses ned og tages op efter behov.



FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Magi Mix foodprocessor
REGI: -

Etiketter: , , , , , , , , ,