Grønkålssalat med satay jordskokker


Jordskokker + peanutbutter = himlen !!!

Når jorskokker steges eller bages udvikler de en nøddeagtig og en lettere røget smag og de 2 ting passer så godt sammen med peanutbutter.
Peanutbutter passer godt sammen med rød karrypasta og kokosmælk og når man sætter de 3 ting sammen bliver det til den klassiske sataysauce, som jo bare er helt fantastisk - også på jordskokker!

Det er slet ikke svært at leve sundt, når bare de grønne retter bliver smagt til på den rigtige måde.
Den seneste tid har der været stigende udvikling i interessen for at leve sundt, ikke kun fordi det er januar, og det har supermarkederne fundet ud af - heldigvis.

Kiwi har den mission at de vil give os alle råd til sundhed!
Det gør de ved at give 20 % på alt frugt og grønt - HVER dag!
I Kiwi har de et stort og flot udvalg - masser af økologi og masser af danske varer og med et fordelskort får du altså 20 % i rabat på de i forvejen gode priser.
Når jeg handler ind er det lige præcis de 2 ting jeg vægter meget højt - stort udvalg på grønt til gode priser - derfor er jeg så meget fan af Kiwi´s initiativ om at vi alle skal have råd til sundhed!

Jordskokkerne i denne ret kunne i sig selv udgøre et lækkert tilbehør, men jeg havde lyst til at gøre dem til en del af en salat, så jeg anrettede dem oven på fint snittet grønkål, som jeg masserede mørt og lækkert.
Det smagte intet mindre en himmelsk og det endte med at jeg spise hele portionen - jep!
Sådan er jeg altså.... nogle har en dessert mave, du ved, den der mave hvor der altid lige kan klemmes en pandekage med is ned i! -  jeg har så en grøntsagsmave, her kan der altid lige klemmes en ekstra jordskok med sataysauce ned i ....


// UDGIVET I SAMARBEJDE MED KIWI //


GRØNKÅLSSALAT MED SATAY JORDSKOKKER:
- tilbehør til 4 personer

300 g ribbet grønkål
1/2 tsk flagesalt
1 spsk. æblecidereddike

500 g jordskokker
2 tsk. rød karrypasta
2 spsk. peanutbutter
1 dl kokosmælk
salt og peber
Kokosolie til stegning

Saft fra 1/2 lime

Hakkede saltede peanuts
Chiliflager

FREMGANGSMÅDE:

Skyl og slyng grønkålen, skær en i strimler og kom det i en stor skål.
Tilsæt sæt og æblecidereddike og masser grønkålen mør i et par minutter.

Gnub jordskokkerne rene og skær dem i mundrette bidder.
Varm en pande op til medium varme og tilsæt kokosolie.
Steg jordskokkerne gyldne og møre i ca, 5 min, vend rundt i det undervejs.

Tilsæt karrypasta og steg det med under omrøring i 1 min.
Tilsæt peanutbutter og kokosmælk og steg det saucen er indkogt og karameliseret - det tager kun et par minutter, smag til med salt og limesaft.

Anret grønkålen i et fad eller en skål og fordel satay jordskokkerne ovenpå.
Drys med hakkede peanuts og chiliflager.

Server salaten som tilbehør til fx.:

Friske forårsruller
Karrybøffer



FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: -
REGI: Bestik fra Gense

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,