ALOO GOBI - indisk ret med blomkål og søde kartofler


Aloo gobi på indisk - kartofler og blomkål på dansk.

Så lyder den indiske titel alligevel lidt mere tiltalende end blot kartofler og blomkål.
Aloo gobi - det lyder spændende, eventyrligt og som noget, der kun kan smage godt.
Og smager godt - dét gør den.




Aloo gobi er en grøntsagsret med masser af grøntsager og krydderier.
Oprindeligt er det almindelige kartofler, der bruges i retten, men fordi jeg lige havde været en tur i Kiwi, hvor de økologiske søde kartofler kan fåes for en slik i forhold til andre steder, så var det søde kartofler der kom i istedet - det var nu slet ikke nogen dårlig erstatning.

Kiwi´s grøntafdeling skuffer mig aldrig. Udvalget er stort og flot - især det økologiske! Her kan jeg altid få hvad jeg har brug for, om det så er søde kartofler, bladselleri, blomkål eller noget helt andet, Kiwi har det og det betyder at jeg kan nøjes med at handle et sted.
Åh hvor kan jeg blive noget så irriteret, hvis jeg er ude og handle og der er ting jeg ikke kan få og derfor må i flere butikker - det gider jeg simpelthen ikke! Derfor vælger jeg ofte at handle i Kiwi, så er jeg sikker på, at jeg kommer hjem med hvad jeg har brug for.

På denne indkøbstur var det søde kartofler, blomkål og gulerødder, der kom i kurven fra grøntafdelingen - og fordelskortet giver jo 20% i rabat uanset om det er søndag eller onsdag. Kiwi vil nemlig give os alle råd til sundhed og det vil jeg sige at de gør. Fordelskort og fantastisk grønt udvalg - ja jeg er sgu fan af Kiwi.

De søde kartofler var ikke den eneste ændring jeg lavede ved Aloo Gobi´en, fordi oprindeligt er det en tør ret kun med grøntsager og krydderier og så spises den som tilbehør til curry´s.
Jeg tog den nemme løsning og gjorde Aloo Gobi´en til curry retten ved at tilsætte kokosmælk og vand, hvis du gerne vil bruge den som tilbehør istedet, så springer du blot det over.

// Indlægget er udgivet i samarbejde med Kiwi //



ALOO GOBI - indisk curry med blomkål og søde kartofler
- 4 portioner

1 blomkål, i mindre buketter
3 små søde kartofler, i 3x3 cm tern
3 gulerødder, i 2 cm tykke skiver

150 g frosne ærter
2 store håndfulde frisk spinat ( frossen hel bladet spinat kan også bruges )
1 håndfuld rosiner

2,5 dl vand
2 dl kokosmælk

1 rødløg, groft hakket
3 fed hvidløg, fint revet
Kokosolie til stegning

1 tsk. stødt spidskommen
2 tsk. karry
1 tsk. gurkemeje
1 1/2 tsk. flagesalt
1 spsk. fintrevet, frisk ingefær
1 rød chili, fint hakket uden kerner

Saften fra 1 lime
Frisk koriander
Flagesalt

Kogt quinoa, brune ris, blomkålsris eller strimlet grønkål til servering.

FREMGANGSMÅDE:

Varm en stor gryde op til medium varme, tilsæt kokosolie og steg løget heri i ca. 5 minutter.
Tilsæt hvidløget og alle krydderierne og steg det i yderligere 1 min. under omrøring.
Kom blomkål, søde kartofler og gulerødder i gryden, vend det godt rundt med løgene og krydderierne.

Hæld vand, kokosmælk og salt ved og lad det simre i 10 minutter. Tilsæt ærter og spinat og lad det det simre til spinaten er faldet sammen. Rør rundt i det ind i mellem.
Smag til sidst retten til med lime saft og salt.

Server aloo gobi´en med kogt quionoa, brune ris, blomkålsris eller strimlet grønkål, drysset med frisk koriander og evt. chili og cashewnødder.




FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: -
REGI:  House Doctor / Wonki Ware

Etiketter: , , , , , , , ,