Salater til julebordet: Rosenkålssalat med quinoa og søde kartofler & vegansk waldorfsalat



Hvad skal på bordet juleaften når grøntsagerne gerne må have hovedrollen?
Det kommer jeg med 2 forslag idag, som oven i købet også er veganske.

Som den grøntsagspassionist jeg er, så er menuen til juleaften ingen undtagelse for at grøntsagerne skal spille hovedrollen, i hvertfald ikke hjemme hos mig. Men det kommer vel næppe som nogen overraskelse tænker jeg.

Men fordi der jo er juleaften, så skal der selvfølgelig gøres lidt ekstra ud af det der skal serveres.
Derfor har jeg valgt nogle ekstra gode råvarer til mine salater.
Når jeg mener ekstra gode, så mener jeg dermed også økologisk. Det er nemlig noget jeg prioriterer højt.

Økologi kan være en bekostelig affære, især på de lidt mere specielle varer som bladselleri og søde kartofler, derfor er jeg også hele tiden på jagt efter de gode priser og det gode udvalg.
Er der noget jeg bare ikke gider at bruge tid på så er det at handle ind flere stedet for at kunne få de ting jeg skal have. Derfor er jeg begyndt at handle i Kiwi, ja Kiwi!
Kiwi er et supermarked med et flot udvalg som de større og finere, men hvor priserne matcher lavpris butikkerne som Netto og Rema.

Der hvor Kiwi virkelig vinder, det er på deres store og flotte udvalg, både på økologien, men også på udvalget af danske varer. Jeg fandt både økologisk bladselleri til blot 14 kr og økologiske søde kartofler til 14 kr, det har jeg ikke set andre steder ihvertfald og Vanløse er altså ret godt med på det økologiske udvalg. Og lige en årsag mere til at handle i Kiwi, det er deres fordelskort som hverdag giver dig 20 % på alt frugt og grønt - på den måde kan vi alle få ekstra meget råd til sundhed - økologisk eller ej....

// I SAMARBEJDE MED KIWI  //
Holding, ord og opskrifter er helt mine egne 



ROSENKÅLSSALAT MED QUINOA & SØDE KARTOFLER:
- tilbehør til 4 personer

3 dl kogt quinoa
300 g rosenkål
300 g søde kartofler
1 tsk. tørret rosmarin
1 rødløg
1 dl tørrede tranebær
2 dl valnødder
4 spsk. fint hakket bredbladet persille
1-2 spsk. olivenolie
Salt og peber

4-5 spsk. sennepsvinaigrette

FREMGANGSMÅDE:

Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.
Vask de søde kartofler og fjern de yderste grimme blade på rosenkålen.
Skær de søde kartofler i 2x2 cm store tern og skær rosenkålen i halve eller kvarte, alt efter hvor store dine rosenkål er, de skal have ca. samme størrelse som de søde kartofler. Vend grøntsagerne med olivenolie, salt, peber og rosmarin, sæt dem i ovnen og bag dem i 20-25 min. De skal være møre og gyldne.

Imens hakkes rødløg, valnødder og tranebær groft og kom dem i en skål sammen med den kogte quinoa, den må gerne være lun. Tilsæt dressingen og persille og vend det grundig rundt.

Tag de bagte grøntsager ud af ovnen og lad dem køle lidt ned i 5 min og vend dem så sammen med quionaen.

Server salaten som lun og mættende tilbehør til julemanden.


VEGANSK WALDORF SALAT:
- tilbehør til 4 personer

1 bundt bladselleri
1 syrligt æble
200 g røde stenfrie vindruer
2 dl valnødder
3 spsk. fint hakket bredbladet persille
1 romaine salat

Dressing:

2 dl cashewnødder - udblødes i 3-4 timer
2 spsk appelsinsaft
2 spsk citronsaft
1 dl. vand
1 tsk dijon sennep
2 tsk. ahornsirup
salt og peber


FREMGANGSMÅDE:

Hæld vandet fra de udblødte cashewnødder og kom dem i en blender sammen med 1 dl. frisk vand og alle de øvrige ingredienser. Blend det til konsistensen er helt jævn og cremet, det tager et par minutter hvis du har en kraftig blender. Smag dressingen til med salt og peber.

Skræl bladsellerien og skær det i tynde skiver.
Skær æblet i tern, vindruerne i kvarte og hak valnødderne groft, tag lidt nødder fra til at pynte med.

Skyl og slyng romaine salaten, pluk den groft og anret det på et fad.

Vend bladselleri, æbler, vindruer og valnødder sammen med dressingen.
Anret det oven på romainesalaten og pynt med hakkede valnødder og persille.

Server salaten som tilbehør til julemaden.



FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Wilfa Raw Fuel blender 
REGI: Wonki Ware

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , ,