Rød efterårs coleslaw med peanutbutter dressing


Smuk og lækker efterårs coleslaw, hvor den klassiske mayodressing er udskiftet med peanutbutterdressing, rødkålen bidrager med smukke farver og edamamebønner med fylde, bid og proteiner.


Jeg betrager ikke mig selv som kræsen, men der er gnaske få ting som jeg virkelig bare ikke bryder mig om. En af dem er mayonnaise. Det kan jeg altså bare ikke lide....
Eller det vil sige, jeg er blevet bedre til det med årene. Jeg kan stadig ikke spise den rent, den skal helst være blandet op med noget og forholdet skal gerne være sådan ca. 20/80, altså mindst mayo ...
Derfor laver jeg altid alternative dressinger til der hvor man normalt vil bruge mayonnaise baserede dressinger og til denne coleslaw kan virkelig anbefale en cremet og lækker peanutbutter dressing -  det smager sååååå godt!

RØD EFTERÅRS COLESLAW MED PEANUTBUTTER DRESSING:
- tilbehør til 2-4 personer

1/4 rødkål ca. 500 g
2-3 store gulerødder, ca. 300 g
3 dl afbælgede edamamebønner, optøede
4 spsk. bredbladet persille, fint hakket

FREMGANGSMÅDE:

Riv gulerødderne groft enten på et rivejern eller i foodprocessoren. Kom dem i en stor skål.
Snit rødkålen fint enten på et mandolinjern eller i foodprocessor og kom det i skålen sammen med gulerødderne og tilsæt persille og edamamebønner. Vend det hele sammen med dressingen, start med 4 spsk. og vurder så ud fra dine smagspræferencer om der skal mere på.

PEANUTBUTTER DRESSING:

2 spsk. peanutbutter
3 spsk. limesaft.
2 spsk. tamari
1 sps. sød chili sauce
1 fed hvidløg, fint revet
ca. 1 dl vand til at justere tykkelsen

FREMGANGSMÅDE:

Pisk alle ingredienserne, undtagent vand, sammen til en jævn og cremet dressing. Tilsæt vandet lidt ad gangen til du har den ønskede konsistens. Smag dressingen til med salt og evt. lidt sødning for at fremhæve og balancere smagen.

TIP: 

Overskydenede dressing kan opbevares i køleskabet i en lukket beholder - her holder det sig min. 4-5 dage og kan bruges til andre salater, som dip til fx. grøntsagsstave eller friske forårsruller.




FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
GREJ & GEAR: Magimix Foodprocessor tryk på linket og se hvilken foodprocessor jeg bruger.
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
REGI: Wonki Ware

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , ,