LØRDAGS LUXUS: Cookies med rosiner, nødder og chokolade ( VEGAN & GLUTENFREE )



En kold og blæsende november lørdag kalder på indendørshygge - gør lørdagen lidt hyggeligere med hjemmebagte cookies. De er glutenfrie, og helt uden animalske produkter - men smagen, den sidder lige i skabet!

Mmmmmm, hvad er det? - lyder en mumlen ude fra mit køkken, da min veninde og jeg kommer hjem fra en tur i Ikea igår eftermiddags. Min kære veninde kunne selvfølgelig godt se at det var cookies, men samtidig kender hun mig også godt nok til at vide, at det ikke var tale om en helt klassisk cookie med mel, æg og smør, men hendes gentagende uhmmmm lyde, bekræftede mig i at mit lille eksperiment i den grad var vellykket!

Hvis du følger med på snapchat (vanloseblues) kunne du igår se at jeg havde gang i disse cookies og fik hele min lille lejlighed til at dufte himmelsk. Jeg skrev også der at de ikke var helt almindelige, de er menlig lavet på bønner! Ja bønner!

Hvis du har fulgt med på bloggen længe, så har du flere gange set mig lave bagværk på bønner. Det fungere overraskende godt istedet for mel og fordi bønner jo er mere eller mindre smagsneutrale, så kan det overhovedet ikke smages i det færdige resultat. Derimod står du med et bagværk der er glutenfrit og er mættere mere pga. alle de gode fibre i bønnerne.

Jeg har brugt butterbeans i denne opskrift, men er det kidneybønner, kikærter eller sorte bønner dit køkkenskab gemmer på, så kan de sagtens anvendes istedet.



Cookies med rosiner, nødder og chokolade  ( VEGAN )
-  9 store cookies

240 g udblødte og kogte butterbeans - svarende til 1 dåse, drænet vægt
1 dl. kokossukker
2 spsk. kokosolie
2 spsk. mandelsmør ( kan erstattes af peanutbutter )
2 spsk. mandelmælk el. anden plantebaseret mælk
1 dl. rosiner, fint hakket
1 dl. ristede hasselnødder, groft hakket
1 dl. mørk chokolade, groft hakket
1/2 tsk. salt
1 tsk. kanel
1 tsk. vaniljepulver
1 tsk. natron + 1 tsk. citronsaft
1 spsk. loppefrøskaller


FREMGANGSMÅDE:

Tænd ovnen på 180 grader.

Kom bønner, kokosolie, mandelsmør og mandelmælk i en foodprocessor og kør det til en ensartet cremet konsistens.

Rør natron sammen med cireonsaft kom det i bønnemassen og tilsæt kokossukker, kanel, vaniljepulver og salt og mix det godt sammen.
Vend hakkede rosiner, nødder og chokolade i og  tilsæt tilsidst loppefrøskaller, vend det grundigt sammen.

Kom bagepapir på en bageplade.
Med 2 spiseskeer sættes 9 klatter dej, giv dem et lille tryk med bagsiden af skeen.
Sæt pladen i ovnen og bag cookiesene i 20 min.

Læg cookiesene på en bagerist og lad dem afkøle lidt inden de nydes med en god kop kaffe, et varmt tæppe og en god film i flimsen!



TIP: se flere opskrifter hvor der bruges bønner istedet for mel lige her:

Chocolat bean cookies
Peanutbutter cookies
Gulerodskage
Blåbær muffins

FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
GREJ & GEAR: Magimix Foodprocessor - tryk på linket og se hvilken jeg bruger
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues

Etiketter: , , , , , , , , ,