Hummus med karameliseret løg og lun blomkåls-couscous


Ultra cremet hummus med karamelliserde løg, der giver den lækreste smag.
Du stopper ikke med at spise til skålen er tom, fordi så god er den!
Jeg serverer hummusen til en lun blomkåls-couscous og bagte auberginer, fordi det simpelthen er for koldt til at spise mad, der ikke er varmt.

Nuj hvor var jeg glad for at jeg havde fået klaret mine indkøb i KIWI  da jeg vågnede op idag til et helt snedækket Vanløse. Som jeg skrev om sidste søndag, så er jeg blevet ret glad for at handle ind i Kiwi efter jeg har fundet ud af at jeg kan spare 20 % på alt frugt og grønt med deres fordelskort. Og det er altså hverdag man gør det - også på det økologiske.

Jeg havde sådan lyst til marrokansk mad - især en hummus med karameliserede løg, jeg længe har haft lyst til at lave, så i min indkøbskurv kom der fra grønt afdelingen hurtigt løg og hvidløg til hummusen, blomkål, aubergine, citron og granatæble til noget lun tilbehør. En dåse økologiske kikærter kom også i, til den hurtige hummus løsning og så fandt jeg også den gode økologiske Olivenolie fra Urtekram til kun 59 kr, når man har fordelskort - se det er s** en god pris.




HUMMUS MED KARAMELISERET LØG: 
- tilbehør til 4 personer

1 helt hvidløg
1 stort løg
Olivenolie

240 g kikærter, udblødte og kogte - svarenede til 1 dåse, drænet vægt.
Saften fra 1 citron
1 spsk. tahin
1 spsk. olivenolie
1 dl danskvand
salt og peber

FREMGANGSMÅDE:

Tænd oven på 200 grader.

Skær kun lige den øverste top af hvidløget og pak det ind i stanniol. Sæt det i ovnen og bag det i 30 min. Tag det herefter ud af stanniolet og lad det køle lidt ned.

Hak løget groft, varm en pande op til lav/medium varme, tilsæt olivenolie og steg løget heri til det er helt mørt og karameliseret - det tager ca. 30 min, så gør det imens hvisløget bager i ovnen.

Når løget er karamelliseret og hvidløget bagt og kølet lidt af, presses den helt møre hvidløgscreme ud af skallen ned i en foodprocessor og tilsæt nu alle de øvrige ingredienser, med undtagelse af danskvandet og 2 spsk. løg som gemmes til servering.

Når hummusen er helt jævn, tilsættes danskvandet lidt ad gangen til den ønskede konsistens er opnået, smag til med salt.

Anret hummusen i en skål og pynt med de karameliserede løg der blev taget fra til servering.

TIP: Se min guide til hvordan du laver den perfekte crememede hummus her: PERFEKT HUMMUS




LUN BLOMKÅLS-COUSCOUS MED PERSILLE, PISTACIENØDDER & GRANATÆBLE:
- tilbehør til 2-4 personer

1 blomkål
1  spsk. citronsaft
2 tsk. olivenolie
1 tsk. spidskommen
salt & peber

1 stor håndfuld bredbladet persille
Kernerne fra 1/2 granatæble
1 håndfuld pistacienødder - uden skal

DRESSING: tahindressing - tryk på linket og kom til opskriften

FREMGANGSMÅDE:

Riv blomkålen groft på et rivejern. Kom bagepapir på en bageplade.
Kom den revet blomkål over på bagepladen og vend den med olivenolie, citronsaft, salt, peber og spidskommen. Sæt pladen i ovenen og bag blomkålen i ca. 15 min. til den er mør og let gylden.

Hak imens persillen og pistacienødderne groft og befri kernerne fra granatæblet.

Vend den bagte og lune blomkål sammen med alle de øvrige salatingredienser.

Server den lune blomkåls-cous cous med tahindressing, hummus og evt. bagte auberginer til.



FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
GREJ & GEAR: Magimix Foodprocessor
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
REGI: Wonki Ware / Gense / Ferm Living

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,