Græskarmos med porre, tomater & faux kylling


Det blæsende og regnfulde efterårsvejr kalder på retter man kan lune sig på og som mætter dejligt men ikke tungt og trættende.

Dagens ret er både lun, smuk og mættende og så skal jeg måske lige komme med en forklaring på hvad faux kylling er.
Foux er fransk og betyder falsk - det vil sige kyllingen er ikke kylling og derfor falsk. Men du skal vide at det ikke er kylling for at du kan smage og føle forskellen, jeg er altså virkelig fan af denne veganske kød erstatning.

Produketet jeg har brugt hedder soyabits, de er lavet af GMO fri soyabønner og kan købes i de fleste supermarkeder og koster en brøkdel af hvad ordentligt kød koster.
Jeg glæder mig til at prøve flere variationer med det, men den førte opskrift jeg skulle prøve var med den klassiske soyamariande med paprika, hvidløg og oregano - den smagskombination er den jeg har savnet aller mest, efter at kød ikke længere er en fast del af min kost.

Hvis du er skeptisk overfor soya så læs denne rapport om soya fra Insitut for fødevarer her.



GRÆSKARMOS MED PORRE & FAUX KYLLING:
- 2 portioner

Græskarmos:

1 stort hokkaido græskar
1 dl valgfri mælk ( jeg brugte soya )
2 tsk fint hakket timian
salt og peber

Topping:

2 porrer, i tynde skiver
Smagsneutral kokosolie til stegning

Friske tomater i tern
Frisk timian

Faux kylling:

75 g soyabits fra Soy4you 
2 dl vand
1 tsk grøntsagsbouillion

Marinade:

1 dl tamari ( glutenfri soya )
1 spsk. olivenolie
1 spsk. paprika
1 tsk. honning eller anden sødning
1 fed hvidløg, fint revet

FREMGANGSMÅDE:

I en gryde bringes 2 dl vand tilsat grøntsagsbouillon i kog. Når vandet koger tages gryden af varmen og der slukkes for blusset. Kom soyabits i gryden i gryden og lad det trække i 5 min.

Pisk imens alle ingredienserne til marianden sammen.

Hæld evt. overskydende væske fra de udblødte soyabits og vend dem sammen med mainaden og lad det trække i 5-10 min.

Del græskaret i 2 halve og skrab kernerne ud med en ske. Skær græskaret i grove tern og damp det mørt i en smule vand i ca. 10 min.

På en pandes steges porren mør i kokosolie i ca. 10 min.
På en anden pande steges de marinerede soyabits i ca. 5 min eller til marinaden er stegt væk og kødet er blevet gennemvarmet.

Kom den dampede græaker i en skål og tilsæt mælk, timia og salt og most den enten med en gaffel eler med en stavblender, smag til med salt.

Anret græskarmosen i en dyb tallerken, fordel porre og soyabits ovenpå og drys med tomater og frisk timian.




FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSRIFT: Maria / Vanløse Blues for Soy4you
REGI:  Tallerkner fra Lyngby / Bestik fra Gense

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,