Grønkålstærte med sød kartoffel bund


Grønkålstærte lyder måske umiddelbart som nogen din mormor ville servere i en lettere usexet version,  men denne tærte har fået en ganske lækker opdatering.
Bunden er nemlig lavet af sød kartoffel og så har den masser af bid og dejlig smag af rosmarin og muskatnød.


Når det kommer til mine daglige indkøb, så har jeg ret faste rutiner. Jeg handler gerne ind i de samme 2-3 butikker, her kender jeg indretningen, sortimentet og ikke mindst priserne.

Nu kan det nok ikke komme bag på særlig mange, at herhjemme bliver der købt mange grøntsager - altså som i virkelig mange. Det kan godt blive en bekostelig affære.
Derfor er jeg blevet så glad for at have fået udvidet min indkøbs rutine med endnu en butik, nemlig Kiwi - de har taget folke sundheden seriøst og giver med deres fordelskort 20 % rabat på alt frugt og grønt - hverdag! Så kan alle da få råd til sundhed.
Udvalget i grøntafdelingen er både stort og flot - jeg fandt på min indkøbstur både grønkål og søde kartofler.

Så med mit grøntsagsforbrug er der altså virkelig penge at spare med sådan et fordelskort. Jeg skal godt nok cykle lidt længere for at handle ind, men når jeg kan spare 20 %, så gør jeg gerne det.
Så får jeg både ekstra motion og gode billige grøntsager - det er da vist hvad man kan kalde en win-win på sundhedsfronten.


GRØNKÅLSTÆRTE MED SØD KATOFFELBUND
- 4 personer

1 stor sød kartoffel

200 g grønkål, renset vægt - fint hakket
1 løg, fint hakket
2 fed hvidløg
200 g hytteost
4 æg
1 spsk. fint hakket rosmarin, evt. tørret
1/2 tsk muskatnød
Olivenolie
Salt og peber


FREMGANGSMÅDE:

Tænd ovnen på 200 grader.

Skær den søde kartofel i tynde skiver, evt. på et mandolinjern.
Smør et tærtefad med olivenolie eller læg et stykke bagepapir i.

Læg de søde kartoffel skiver rundt i fadet så det overlapper hinanden lidt. Sæt fadet i oven og forbag det i 10 min.

Imens forberedes flydet.

Pisk æg og hytteost sammen med rosmarin, muskatnød, salt og peber.
Steg løget mørt på en pande ved middelvarme, tilsæt hvidløget og steg det med yderligere et par minutter. Rør de stegte løg og hvidløg i æggeblandeingen.

Steg grønkålen på panden til den falder sammen, læg evt. låg på panden. Det tager ca. 10 min.
Vend den stegte grønkål i æggeblandingen og fordel det på de for bagte kartoffelskiver.

Sæt fadet tilbage i ovnen og bag tærten i ca. 30 min eller til æggeblandingen er fast og gennembagt.

Skær tærten ud og server den til frokost eller aftensmad med en god salat til.



FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
REGI: RICE & LUCY KAAS

Etiketter: , , , , , , , , , ,