Quinoa kødboller med romescosauce ( V+ GF )


Veganse middelhavsinspirerede kødboller i den lækreste cremede romescosauce.

Romesco er en klassisk sauce eller dip om man vil, lavet af bagte peberfrugter og ristede mandler.
Den smager af sol og sommer og er derfor en skøn forlængelse af sommeren, nu hvor det allerede er betydeligt køligere udenfor.

Jeg er en værre frossen pind og er allerede begyndt at finde strømper og langærmede bluser frem, en anden måde jeg også kan mærke sæsonskiftet på, er maden jeg har lyst til.
Hele sommeren igennem lever jeg næsten af rå mad, men nu hvor det bliver koldere, melder lysten sig til varme og lune retter.

Jeg er stadig ikke helt klar endnu til at gå all in på supper og bagte rodfrugter, så jeg starter mildt ud med denne sommerforlængende lune peberfrugtsauce til nogle vildt skønne kødboller lavet af quinoa, grøntsager og masser af krydderier.


QUINOA "KØD"BOLLER:
- 30 stk

6 dl kogt quinoa
1 lille knoldselleri
1 squash
1 lille løg
2 fed hvidløg
4 spsk. hørfrø + 12 spsk. vand - rørt sammen og trukket i 10 min.
3 tsk. paprika
1 tsk røget paprika
2 tsk. stødtspidskommen
2 tsk. koriander
2 tsk. salt
2 spsk. miso ( giver umamismag og kan evt. erstattes af Herbamare bouillon )
3 spsk. loppefrøskaller*
3 spsk. kikærtemel*

FREMGANGSMÅDE:

Riv selleri og squsah groft og riv løg og hvidløg fint.
Bland alle ingredienserne sammen i en skål og lad det stå og samle sig i 10-15 min.

Tænd oven på 200 grader og kom bagepair på en bageplade.

Form farsen til 30 kødboller og sæt dem på bagepladen.
Sæt pladen i ovnen og bag dem i 25 min.

TIP: Quinoa "kød"bollerne kan opbevares i køleskabet 3-4 dage og er desuden fryseegnede

* lopppefrøskaller og kikærtemel kan sagtens erstattes af alm. mel eller andre glutenfrie meltyper.






ROMESCO/PEBERFRUGTSAUCE:
- ca. 6 dl

6 små røde peberfrugter
1 stort rødløg
4 fed hvidløg
100 g ristede saltede mandler
saften fra 1 citron
2 spsk balsamicoglace
1/2 - 1 dl oliveolie
4 spsk fint hakket bredbladet persille
salt

FREMGANGSMÅDE:

Tænd ovnen på 225 grader.

Del peberfrugterne på midten, fjern stok og kerner og skyl dem.
Pil løg og hvidløg, og skær løget i kvarte.
Placrer peberfrugterne med skind siden opad og placer hvidløgene under en peberfrugt ,så de ikke bliver brændte.

Bag grøntsagerne til peberfrugterne er helt sorte - det tager ca. 20-30 min.

Kom peberfrugterne i en frysepose og lad dem afkøle der.
Flå skindet af de bagte peberfrugter og kom dem i en blender sammen med alle de øvrige ingredienser.
Blend det sammen til konsistensen er helt jævn og cremet.
Smag til med surt og salt.

Server peberfrugt saucen til quinoa "kød"bollerne.

TIP: Har du sauce tilbage, så kom den på et rent glas og opbevar det i køleskabet, her holder det sig i 3-4 dage og kan også bruges som dip til grøntsager eller bruges som spread til brød og deslige.




FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Magimix Foodprocessor
REGI: Rice / Casalinga / Royal Copenhagen

Etiketter: , , , , , , , , ,