Squashetti med blomkålsbechamel - VEGAN



Klassisk bechamelsauce med den gode smag af muskatnød og ost.
Den lavet af blomkål og smager så engelene synger.



Jeg ved det godt, jeg er lidt af en last mover på konceptet "lav sauce på blomkål" som jo ellers har været lovprist længe. Og nu hvor jeg endelig har prøvet det af, sidder jeg tilbage med tanken, hvorfor filan har du ikke prøvet det noget før Maria?

Måske det hænger sammen med at sauce aldrig sådan rigtigt har været mig, men når den bliver lavet på grøntsager, så er det jo lige pludselig et koncept jeg meget bedre kan forstå.

Alligevel skulle der stadig gå over 2 år før jeg lavede min første portion blomkålssauce. Det bliver bestemt ikke den sidste kan jeg afsløre, jeg drømmer allerede om at lave en lasagne med blomkålsbechamelsaucen, den kan kun blive et hit.
Det var denne squashetti-ret ihverfald, så god at den blev spist til både frost og aftensmad - 2 dage i streg!





SQUASHETTI MED BLOMKÅLSBECHAMEL:
- 2 personer

2 Squash - fremgangsmåde her: SQUASHETTI

300 g blomkål
1 løg
Kokosolie til stegning
4 dl soyamælk*
2 spsk gærflager*
1/2 tsk muskatnød - gerne frisk revet
Salt og peber

Chiliflager og frisk timian til servering

FREMGANGSMÅDE:

Del blomkålen i mindre buketter og hak løget fint.

Varm en gryde op til medium varme tilsæt kokosolie og steg løgene klare heri.
Tilsæt blomkålsbuketter og hæld mælken over. Lad det små simre i 10 min.
Tilsæt muskatnød, gærflager, salt og peber og blend det til en jævn og cremet sauce, enten i en blender eller i gryden med en stavblender.

Anret squashettien i 2 skåle eller dybe tallerkner, hæld blomkålsbechamel saucen over og pynt med chiliflager og frisk timian.


* hvis retten ikke bebøver at være vegansk, kan soyamælk og gærflager erstattes af almindelig mælk og ost.




FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFT:  Maria / Vanløse Blues
REGI: Kähler

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,