Quinoa klatkager med frisk frugt og blåbær yoghurt


Tryl dine quinoa rester om til små krydrede klatkager, server dem med blåbær yoghurt og frisk frugt til morgenmad, dessert eller som en sund lille eftermiddagssnack. 


Jeg kommer altid til at koge for meget quinoa, nogle gange mistænker jeg lidt mig selv for at gøre det med vilje, fordi jeg er vild med at finde på nye lækre ting man kan bruge de kogte quinoa til.

Jeg har tidligere lavet tærter, saftige vegetar bøffer og fyldte peberfrugter af kogte quinoa rester. Denne gang skulle de prøves af i det søde køkken, så jeg lavede små krydrede klatkager, præcis på sammen måde man ville gøre med risengrød. Se det bliver altså ikke sidste gang det bliver gjort. Haps for en mundfuld lækkerhed!
Quinoaen giver et dejligt bid til klatkagerne og den lidt nødde agtige smag passer godt sammen med de varme krydderier. 

Til klatkagerne serverede jeg en yoghurt rørt med blåbærmarmelade fra Rigoni - den er nemlig helt uden sukker og tilsætningsstoffer og er sødet med æblesaft, samt friske frugter i tern. 

Klatkagerne er gode både til morgenmad, dessert, som eftermiddags snack eller som en lille sund hapser i madpakken.




QUINOA KLATKAGER:
6-8 stk

2 dl kogt quinoa
2 æg
1-2 spsk quinoamel eller anden glutenfri mel
1 tsk kanel
1/2 tsk kardemomme
kokosolie eller smør til stegning

FREMGANGSMÅDE:

Rør alle ingredienser sammen i en skål og lad dejen stå og samle sig i 10 min.

Varm en pande op til medium varme, tilsæt kokosolie eller smør.
Sæt små pandekager med en spiseske og tryk dem lidt flade.
Steg klatkagerne til de er gyldne og faste, vend dem forsigtigt, de kan godt være en smule porøse, og steg dem et par minutter på den anden side.

BLÅBÆR YOGHURT:
ca. 2 dl

2 dl yoghurt/skyr/creme fraiche
1 spsk Rigoni blåbærmarmelade

Rør yoghurt og blåbærmarmelade sammen og kom det i en lille skål eller kop.

FRISK FRUGT:

Alle slags kan bruge, så vælg dine favoritter, her er hvad jeg brugte:

1 pære, i tern
1 nektarin, i tern
1 kiwi, i tern
Granatæblekerner, fra 1/2 granatæble
Evt. lidt finthakket frisk mynte

Server de lune klatkager med blåbær yoghurt og frisk frugt.



FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
REGI: Broste / Ferm Living

Etiketter: , , , , , , ,