KØDFRI MANDAG: Lilla slaw & miso glaserede auberginer



Sig hej til min nye livret - miso glaserede auberginer.
Det smager bedre end det lyder og end det ser ud, fordi det smager simpelthen himmelsk!
Server auberginerne sammen med en lækker, simpel lilla slaw med den gode tahindressing.


Hold nu op en dag jeg har haft og hold nu op for en fed, fed oplevelse.

Kl. 03.45 ringende mit vækkeur og 3 kvarter senere sad jeg på Christiania cyklen, pakket med blender, grøntsager og krydderier, på vej mod Go´morgen Danmark studiet, igennem et københaven som endnu ikke var stået op.
Jeg var simpelthent SÅ spændt og mine tanker var hele tiden på hvad jeg skulle sige og hvad jeg skulle gøre, maven var fyldt med sommerfugle...

Jeg ankommer til tivoliporten kl. 05.00 og selv om vagterne fortæller mig hvilken vej jeg skal cykle, kan selvfølgelig ikke finde derhen og må tilbage til vagterne for at blive vist til studiet.

Velankommet til studiet bliver jeg taget godt imod af 2 søde piger, en producer og en runner.
Christiania cyklen kommer med ind i studiet, så jeg lettere kan pakke alle mine ting ud, og imens jeg gør det får jeg mig en kop meget tiltrængt kaffe. Selvom jeg er A-menneske, så er kl. 03.45 alligvel også tidligt for mig at stå op.

Produceren kommer og fortæller mig om dagens program, jeg får mikrofon på, den lille kaninhale lignende tot, der sad på min skjorte og jeg kommer en tur i sminken, hvor min egen make-up bliver gjort klar til kamera og en masse lys.

Begge værter kommer flere gange og taler med mig om hvad der nu skal ske og da Steen, den mandelige og meget høje vært, første gang kommer og taler med mig, kunne vi selvfølgelig ikke lade være med at joke om den KÆMPE højde forskel der tydeligt var på os, en joken, som også kommer med i programmet, det får mig til at slappe helt af, at vi sådan kunne lave lidt fis med hinanden på åben skærm.

Alt foregår simpelthen så roligt og struktureret i studiet, at det føles som det mest naturlige at være der inde, jeg var på intet tidpunkt i tvivl om hvad jeg skulle gøre, jeg blev hele tiden briefet undevejs - det var simpelthen SÅ fed en oplevelse - jeg håber sådan jeg kan få lov til at prøve det igen.

Her til slut, inden dagens opskrift, hvor salaten faktisk er meget lig den jeg lavede i programmet, så vil jeg lige sige tusind tusind tak til alle de søde og rosende hilsner jeg har fået - af hjertet kæmpe stort tak, det betyder meget mere end du aner!





Lilla slaw med tahindressing:
- tilbehør til 2-3 personer

1 rødt spidskål
3 gulerødder

2-3 spsk tahindressing
2 spsk ristede sesamfrø
2 spsk fint hakket bredbladet persille

Fremgangsmåde:


Halver spidskålen på langs og skær den i fine strimler, evt. på et mandolinjern.
Skræl  gulerødderne og rødbederne og riv dem groft.
Kom spidskål, gulerødder og rødbede i en stor skål og vend det med tahindressing.

Rist sesamfrøene på en tør varm pande til de bliver gyldne og begynder at poppe.


Anret salaten i en skål eller på et fad og fordel sesamfrø, og persille henover.



Miso glacerede auberginer:
- tilbehør til 2 personer

2 auberginer

2 spsk miso
1 spsk tahin
1 spsk rinvineddike
1 tsk ahornsirup eller honning
2 spsk sesamfrø
3 spsk fint hakket purløg
Salt

Fremgangmåde:

Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.

Skyl auberginerne, del dem på langs og skær et diagonaltmønster i begge halvdele, krydder med lidt salt og placer auberginerne med skærefladen op ad.
Sæt pladen i ovnen og bag auberginerne i 30 min.

Rør imens miso sammen med alle de øvrige ingresienser.

Tag bagepladen ud af ovnen og smør miso blandingen ud på auberginerne, drys sesamfrø på og bag dem i yderligere 5 min.

Lige inden servering drysse auberginerne med fint hakket purløg.
Fordel aubergineren på 2 tallerkner og server dem sammen med den lilla slaw.


TIP - de gode ovnbagte falafler vil være det perfekte tilbehør til denne menu.

Foto & styling: Maria / Vanløse Blues
Opskrift: Miso glacerede auberginer fra My new Roots af Sarah Britton
Regi: Kähler / Ment / Broste

Etiketter: , , , , , , , , , , ,