Broccolislaw & grønne frikadeller + lidt spændende nyheder!


Grøn og vegansk menu betående af lækker broccolislaw med søde sommerfrugter og grønne frikadeller lavet af ærter og linser. Lækkert og mættende måltid - helt uden kød.


Jeg kan faktisk slet ikke koncentere mig om at skrive noget som helst fornuftigt om denne ellers utrolig lækre menu, jeg har nemlig en meget spændende nyhed jeg skal dele med dig.

En nyhed som giver mig SÅ mange sommerfulge i maven!
En nyhed, som betyder jeg mit vækkeur allerede ringer kl. 04.00 imorgen meget tidlig - jeg skal nemlig i Go´morgen Danmark og lave mad !!!! Er det ikke vildt? Jeg kan næsten ikke forstå det....
Jeg håber du vil kigge med?

Jeg kommer på første gang kl. 06.46 hvor jeg vil lave min morgen greenie og snakke lidt om hvordan man kan øge sit grøntsagsindtag allerede fra morgenstunden med sådan en greenie.
Derudover kommer jeg på 3 gange mere, hvor jeg blandt andet skal lave lækre salater og dressinger, der smager så godt at de med garanti efterlader salatskålen tom. Det sker kl. 07.21, 08.46 og 9.20.

Ih altså hvor er jeg spændt !!!



Ærtefrikadeller:
- 10 stk

2 dl frosne ærter
1 dl røde linser, ukogt
1 tsk herbamare bouillon
1 løg, fint hakket
2 spsk. knuste hørfrø + 6 spsk. vand - rørt sammen og trukket i 10 min.
4 spsk. kikærtemel - kan erstattes af alm. mel
2 spsk. loppefrøskaller, eller mere kikærtemel eller alm. mel
1 tsk stødt ingefær
1 tsk karry
1 tsk spidskommen
1 tsk salt
kokosolie til stegning

Fremgangsmåde:

Kog linserne i 2 dl vand, tilsat 1 tsk bouillon i 20 min eller til linserne har absorberet vandet og er blevet til en grød lignende konsistens.

Blend de kogte linser sammen med alle de øvringe ingredienser sammen, hold evt. lidt af ærterne tilbage for at give frikadellerne lidt bid.
Lad farsen stå og samle sig i 10 min.

Form farsen til 10 frikadeller og steg dem gyldne i kokosolie på en middelvarm pande i ca. 5-7 min på hver side. De virker lidt bløde og porøse lige når de kommer af pande. De bliver mere faste når de er afkølet lidt og de bliver helt faste når de er køleskabskolde og fungerer godt som en lille hånddelle.

Frikadellerne kan holde sig 2-3 dage i køleskabet og er desunden fryse egnede.




Broccolislaw med nektariner og saltmandler:
- Tilbehør til 2 personer

1 broccoli
2 nektariner
1/2 rødløg + 2 spsk æblecidereddike
3 spsk saltede mandler

Dressing:

5 spsk. soya yoghurt
1 tsk. ristet sesamolie
2 tsk. birkes
1 tsk. stødt ingefær
1 tsk. vanlijepulver
Salt og peber

Fremgangsmåde:

Skær rødløget i tynde skiver, kom det i en skål og hæld æblecidereddiken over, lad det trække min. 10 min.

Rør alle ingredieserne til dressingen sammen og smag til med salt og peber.

Hak broccolien fint, kom det i en skål og vend det med dressingen.
Skær nektarinerne i tynde skiver og hak mandlerne groft.
Hæld æblecidereddiken fra rødløgene.

Anret broccolislawen i en skål og fordel nektariner, rødløg og salt mandler henover.

Server broccolislawen med ærtefrikadellerne.
Skulle du have rester tilbage er både slawen og ærtefrikadellerne skønne i madpakken dagen efter.



FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Broccolislaw fra Mission Sund af Michelle Kristensen / Ærtefrikadeller fra Stinna.dk
GEAR & GREJ:
REGI: Broste

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , ,