Squashetti med avokado-ærte pesto & friske tomater


Squashetti udgør et hurtig, let og lækkert måltid.
I denne ret bliver squashettien kombineret med en cremet pesto lavet af avokado og sæsonens friske ærter og toppet med solmodne tomater og danske forårsløg.




Squashetti er simpelthen en glimrende erstatning for den almindelige spaghetti. Den bidrager ikke med den store smag og bruges den rå, er konsistensen meget lignende pastaen.
Jeg har endda stor succes med at blande squashetti med pasta når jeg serverer det for Alma.

Om vinteren bruger jeg gerne squashetti i varme retter, men om sommeren elsker jeg at bruge den med kolde, friske cremer og pestoes.

Kombinationen af avokado og ærter giver en meget tyk, cremet og vildt lækker pesto, som jeg syntes passer bedst til squashettien. Jeg syntes at en almindelig pesto gør retten for vandet, det smager stadig skønt med det er nu en bedre oplevelse, når retten ikke er helt sjappet.




I pestoen har jeg brugt frosne ærter, jeg er simpelthen for rastløs til at skulle afbælge så mange ærter.
Friske ærter, de skal spise direkte fra bælgen!
Er du ikke lige så rastløs som jeg, så syntes jeg du skal prøve pestoen med friske ærter - det smager simpelthen bare bedre. Men pestoen er nu altså også rigtig dejlig med ærter fra frost og så kan man jo vælge at toppe retten med lidt af de friske - bare fordi de er så gode lige nu de danske ærter.


Squashetti med avokado-ærte pesto og friske tomater:
- 2 portioner

2 store squash
200 g san marzano eller cherry tomater
2 forårsløg
evt. lidt friske ærter

Avokado-ærte pesto:

1 moden avokado
100 g ærter friske eller fra frost
saften fra 1 citron
1 fed hvidløg, fint revet
1 tsk salt - evt. urtesalt

Fremgangsmåde:

Du finder fremgangsmåden til hvordan du laver squashetti her i et af mine køkkenbasics indlæg: SQUASHETTI

Kom alle ingredienser til pestoen i en foodprocessor eller minihakker og kør det til en jævn og cremet konsistens. Smag pestoen til med salt.

Skær tomaterne i mundrette bidder og forårsløgene i tynde skiver.
Vend squashettien med pestoen, anret det i 2 skåle og fordel tomater og forårsløg ovenpå.

Spis retten som et enkel let måltid eller server det som tilbehør til kød, fisk og vegetariske retter.




TIP
- se flere squashetti opskrifter her:

Squashetti med laks, broccoli og rosiner
Squashetti bolognese med hasselnødpesto
Kalkun i karry med squashetti
Squashetti med champignon og bacon
Squashetti med gulerodspesto, lun aubergine og kylling
Squashetti med harissa og grillost
Squashetti med citronricotta, laks og basilikum

Foto & styling: Maria / Vanløse Blues
Opskrift: Maria / Vanløse Blues
Regi: Broste / Royal Copenhagen

Etiketter: , , , , , , , , , , ,