MELONSALAT med edamamebønner & quinoa



Kold, let og forfriskede melonsalat på en meget, meget varm sommerdag!


Jeg vil godt lige have en alvors snak med den danske sommer!
Jeg mener, hvorfor skal det altid være enten eller?
Vi har enten vildt dårlig vejr eller også har vi hedebølge. Som nu - pyh hvor er det varmt altså....
Kunne vi ikke fremover aftale 25 grader med en let brise, sådan en god gennemsnit, se dét ville være perfekt.

Så ville det jo være muligt rent faktisk nyde det gode vejr fremfor at sidde fast placeret i skyggen med masser af vand og bare vente på at temperaturen falder, så man igen kan bevæge sig uden at omkomme af varme...

Nå men det her skulle jo slet ikke ikke være nogen klage sang - jeg er bare SÅ dårlig til denne varme.
Og det eneste jeg har lyst til at spise er melon. Masser af melon! Og alle salgs melon....



I disse dage slæber jeg den ene melon hjem efter den anden.
Jeg har lige nu både vandmelon, honning og galiamelon liggende i køleskabet.
Kold melon skåret i tern er den perfekte salatingrediens i denne hede.
Det er både læskende og kølende og så smager det bare vidunderligt.

Jeg har brugt vandmelon og honningmelon i denne. Men galiamelon eller frøskindsmelon ville også være dejlige, så brug endelig bare hvad du har eller bedst kan lide. Det er kombinationen af den meget friske vandmelon og en lidt sødere melon der gør salaten lækker - og husk at opbevar melonen på køl - mest pga den dejlige kølende effekt den så har, så kan det godt være den mister lidt smag ved det -  men i denne hede, så skal det altså bare være koldt.




Melonsalat med edamamebønner og quinoa:
- tilbehør til 4 personer

2 dl quinoa
200 g edamamebønner
1/2 vandmelon
1/2 honning melon
1 rød peberfrugt
1 bakke rucola

evt. 1 håndfuld friske krydderurter fx. citronmelisse, mynte, persille eller basilikum.

Dressing:

Saften af 1 citron
1/4 tsk cayennepeber
1 tsk honning
1 spsk olivenolie
salt og peber

Fremgangsmåde:

Skyl quinoen grundigt med vand igennem en tætmasket si. Kom det i en gryde med 4 dl vand og 1 tsk salt og kog det i 20 min.

Pisk alle ingredienserne til dressingen sammen og smag den til.
Skyl og slyng rucolaen.
Skær melon og peberfrugt i mundrette bidder.

Vend den kogte quinoa sammen med edamamebønner, dressing, melon og peberfrugt. Lige inden servering vendes rucolaen i og salaten anrettes på et fad eller i en skål og pyntes med friske krydderurter.

Spis salaten alene eller som tilbør til fisk eller kød.



Foto & Styling: Maria / Vanløse Blues
Opskrift: inspireret fra Botaniq
Regi: Bloomingville / Casalinga

Etiketter: , , , , , , , , ,