KØDFRI MANDAG: Socca - Pizza på kikærtebund


Kickstart din uge med en helt igennem fantastisk pizza.
Den er glutenfri, kræver få ingredienser, er hurtig at lave og så smager den ualmindelig godt!


Socca er en fransk betegnelse for et fladbrød lavet udelukkende af kikærtemel og vand.
Brødet bages traditionelt i en støbejernspande og er hurtig og genial løsning for en pizzabund.
Bunden bliver meget fast og sprød i kanterne og kan derfor helt uden problemer spises håndholdt, sådan som en pizza jo bør spises.

Kikærtemel er blevet en fast del af mit basislager, desværre kan det ikke købes i supermarkedet, jeg har ihverfald ikke set det nogle steder, så jeg køber mit i Helsekosten. Der skal jeg alligevel hen efter Valleforce til min morgenmads greenie og alt det andet helsegøgl jeg kommer på den, så det er blevet en del af min indkøbsrutine, at jeg ind imellem skal en tur i helsekosten.
Posen med kikærtemel indeholder 1 kg og koster ca. 60 kr og der til virkelig mange måltider i sådan en pose.
Det mest geniale ved kikærtemel er at det kun kræver vand og for at det kan laves til enten socca, vafler eller pandekager, så med virkelig få ingredienser kan man fremtrylle mand når man har kikærtemel som en del af sit basislager  og ved at variere krydringen kan man få det til at smage lige som man har lyst til. Til disse pizzabunde har jeg krydret med oregano, men karry, nigellafrø og spidskommen er også fantastiske smagsvariationer.


Saucen til pizzen er i sig selv en kæmpe smagseksplosion og opstod faktisk ved lidt af et tilfælde.
Jeg havde et glas bagte tomater og en dåse artiskokker stående og tænkte at med lidt hjælp fra hvidløg, oregano og balsamico glace måtte det kunne blive til en god sauce til pizzaen og my oh my hvor blev den god. Ultra cremet og mega intens smag - den sauce kommer uden tvivl til at blive lavet igen og igen og ... 



Sommer Socca - Pizza på kikærtebund:
- 2 personer

Socca pizzabund:
- 3 små pizzabunde

2 dl kikærtemel
2 dl vand
1 tsk salt
1 tsk tørret oregano
1 fed hvidløg, fint revet

3 tsk olivenolie til panden

Tomat-artiskok pizzasauce:
- nok til 6-8 pizzaer

1 glas bagte tomater
1 dåse artiskokhjerter
1 fed hvidløg
1 tsk oregano
1 spsk balsamico glace
1 tsk Herbamare urtebouillon

Fyld:

1/4 aubergine, i skiver
5 brune champignon, i skiver
2 tørrede figner, skåret i tynde strimler
2 spsk pinjekerner

Frisk babyspinat eller rucola

Fremgangsmåde:

BUND:

Pisk alle ingredienser til bunden sammen og lad dejen stå og samle sig i 15-30 min.
Imens, ordnes grøntsagerne og saucen laves.

SAUCE:

Dræn vand og olie fra artiskokker og tomater blend det sammen med alle de øvrige ingredienser.
Smag saucen til med balsamico og salt.

BUND:

Tænd ovnen på 220 grader og stil en pande, der kan tåle at komme i ovnen, ind til opvarming.
Når ovnen og panden er varm, tages panden ud - HUSK grydelap! Kom olivenolie på panden, fordel det evt. med en pensel.

Hæld 1/3 af dejen ud på panden og fordel det jævnt. Stil panden tilbage i ovnen - HUSK grydelap! og bag den i 10-15 min. Kanterne skal være brune og sprøde og bunden være fast. Tag bunden af panden og placer den på en bageplade med bagepapir. Gentag til der ikke er mere dej tilbage.

SAUCE & FYLD:

Smør 1 spsk tomat-artiskok pizzasauce ud på hver pizzabund og fordel aubergine, champignon, figner og pinjekerner på bundene. Sæt bagepladen tilbage i ovnen og bag pizzaerne i 10 min.

Tag pizzaerne ud af ovnen, fordel frisk spinat oven på og og server!



TIP - Se flere opskrifter med kikærtemel her:

Kikærtevafler med rødbedehummus og grillost
Kikærtepandekage med fyld af aubergine & tomat
Kokos-spinat pandekage
Indiske kikærtepandekager med søde kartofler og raita
Falafelvaffel

Foto & styling: Maria / Vanløse Blues
Opskrift: Maria / Vanløse Blues




Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,