LØRDAGS LUXUS: Exotisk granola



En weekend morgen som idag hvor Mads og Monopolet behandler dilemmaer i radioen, har jeg startet min dag med en skål skyr toppet med denne lækre, sprøde og exotiske granola.
Dejlig start på en lørdag morgen, hvor mit dags program står på manuskript til bogen, men også en 30 år fejring af en sød veninde, så jeg fylder et glas og pakker det fint ind til hende om en sød lille spiselig gave, hun er nemlig lige så glad for mad som jeg.

Granola kan varieres i de uendelige og kan bruges til andet end som topping på yoghurt. Jeg bruger også tit granola som drys på morgenmadssalat eller som på topping på chiagrød.




EXOTISK GRANOLA
- 1 stort glas

Sovs:

15 cm frisk ananas
Saft og skal fra 2 lime
1 spsk. fint revet ingefær el. 1 tsk stødt ingefær
1 tsk. vanilijepulver
1 spsk. ahornsirup eller kokossirup

Fyld:

4 dl hel boghvede
2 dl poppet amarant*
1 dl chiafrø
1 dl sesam
3 dl kokosflager
1 dl pecannødder

2 dl tørret ananas

* kan erstattes af havregryn



FREMGANGSMÅDE:

Tænd ovnen på 150 grader og kom bagepapir på en bageplade.

Blend alle ingresienserne til saucen sammen til en fin og cremet konsistens.

I en stor skål blandes alle ingredienser undtaget tørret ananas sammen og vend det derefter grundigt sammen med saucen.

Fordel blandingen ud på bagepapiret og sæt pladen i oven.
Bag granolaen i 1 time og 15 min, men efter 30 min skal granolaen vendes hver 10 min og husk at holde øje med den, alle ovne bage forskelligt.

Lad granolaen afkøle og bland så den tørrede ananas i og hæld granolaen på glas.

Server granolaen som drys på soya- eller cashewyoghurt, greenies, morgenmadssalat eller chiagrød og gerne med lidt frisk ananas også.



Foto & styling: Maria Engbjerg / Vanløse Blues
Opskrift: Inspireret fra "Mission Sund" af Michelle Kristensen 
Regi: Broste

Etiketter: , , , , , , , , , ,