Broccoli-couscous med sød kartoffel & hytteostdressing



Når man har lavet den samme salat mere en 5 gange i løbet af 2 uger så fortjener den altså sin plads på bloggen. Man er selvfølgelig mig og jeg er altså bare vild med denne her!

- Alt i en skål!
Sprødhed fra broccolien, blødhed og sødme fra søde kartofler, proteiner og mættende fedtstoffer fra hytteost og edamemebønner. Det er hitter altså hos mig, ja så meget at jeg har lavet salaten mere end 5 gange på meget kort tid. Jeg stoppede med at tælle efter 3 gang, men fortsatte med at lave salaten.



Jeg har især sat pris på den rest, som er tilbage og som lige kan tages ud af køleskabet og spises med en hånd til frokost, imens jeg skriver på opskrifter til Geniale Grøntsager
 var kommet så meget bagud med at skrive at jeg lige måtte tage et par dage fri fra køkkenet og sætte mig ned og skrive og skrive og skrive.... Og der hittede denne her salat virkelig, den er nemlig næsten endnu bedre dagen efter, og fordi broccolien er så bliver den slet ikke snasket, men bare cremet og lækker.

Jeg kan desværre ikke selv tage kredit for denne skønne salat.
Det er søde og dygtige Emma Martiny der har lavet den og opskriften er at finde i hendes virkelig fantastiske kogebog: Skønne salater & vidunderligt tilbehør.

I får her min lidt modificerede version.



Broccoli-couscous med sød kartoffel & hytteostdressing:
- måltidssalat til 2 / tilbehør til 4

1 helt broccoli
150 g edamamebønner, frosne og afbælgede
1 stor sød kartoffel, ca. 250 g
2 spsk ristede sesamfrø
Saften fra 1/2 lime
2 tsk lakridsrodspulver

Hytteostdressing:

1 stor håndfuld persille, fint hakket
150 g hytteost
1/2 dl skyr
Salt og peber

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 200 grader

Skrub den søde kartoffel og skær den i mindre tern.
Kom dem på en bageplade med bagepapir og vend ternene med lidt olivenolie og salt.
Sæt pladen i oven og bag dem i 10-15 min. De skal være møre, men stadig have bid.

Rør alle ingredienserne til dressingen sammen og smag til med salt og peber.

Del broccolien i mindre buketter og skær stokken i skiver.
Kom det hele i en foodprocessor, eller mindre portioner i en mini hakker og hak det til en couscous lignede konsistens.
Kom broccoli-couscousen i en skål og vend det sammen med limesaft og lakridsrodspulver.

Kom edamamebønnerne i en skål.
Kog noget vand i en elkedel og hæld kogende vand på edamammebønnerne.
Lad dem trække i vandet et par min., til de er optøede og hæld vandet fra.

Vend nu broccoli-couscous, bagte søde kartofler og edamamnebønner sammen med hytteostdressingen og drys med ristede sesamfrø.

Spis salaten alene som en måltidsalat eller server den som tilbehør til et stykke laks eller kylling.

Foto & styling: Maria Engbjerg / Vanløse Blues
Opskrift: Skønne salater & vidunderligt tilbehør af Emma Martiny
Regi: Muubs / Kähler

Etiketter: , , , , , , , , ,