Køkken basics: Squashetti


Hvordan laver man squashetti og hvad er squashetti?
- Det får du svaret på her!

Squashetti er spaghetti lavet af squash = squashetti! Godt navn ikke?

Du kan bruge det som erstatning for pasta, hvis du enten gerne vil skrue ned for dit kulhydratindtag eller skrue op for dit indtag af grøntsager.

Squash er meget smagsneutral og konsistensen minder til forveksling rigtig meget om pasta kogt al dente.

Hjemme hos os bruger jeg squashettien 100%  istedet for pasta og Alma får en 50/50 blanding mellem spaghetti og squashetti, det kan hun rigtig godt lide. Især med bolognese til!

Der findes mange forskellige værktøjer, der kan forvandle squashen til squashetti.
Mange af dem er dyre og fylder rigtig meget. Jeg har prøvet langt de fleste og jeg er kommet frem til at mit favorit værktøj til at lave squashetti er den håndholdte julienneskræller fra GEFU.

julienneskærer kan købes her til 170 kr

Den laver nogle rigtig flotte strimler, den er nem at bruge, nem at rengøre og så fylder den ingenting i køkkenskuffen.

Sådan gør du:

Beregn 1 squash pr. person

Find en stor flot squash, skyld den grundigt og læg den fladt i din venstrehånd, og gør så præcis samme bevægelse, som hvis du skulle skrælle en gulerod. Drej squashen rundt og stop når du kommer ind til kernerne.

Gem delen med kerner til en greenie eller spis den med det samme. Det gør jeg som regel...

Jeg foretrækker at bruge squashettien rå, og så lade varmen fra det man serverer til, varme squashettien. Jeg syntes personligt at squashettien bliver en alt for vandet oplevelse, hvis man hælder kogende vand på og lader den trække lidt i det. Men prøv dig frem og find din favorit metode.

Squashetti er et fast indslag på vores middagsbord, flere gange om ugen faktisk. Det fungerer bare så godt og er et lyn hurtigt og lækkert tilbehør til stort set alt.




Etiketter: , , , , , , , , ,