Stenalderbrød - uden æg


Brød uden mel, har ry for at være en ægget omgang. " Det minder mere om en omelet, end om brød"  - det er en beskrivelse jeg ofte har hørt om de forskellige melfri brød erstatninger.

Men det problem har man slet ikke med denne udgave af stenalderbrødet, for der er nemlig ikke æg i.
Jamen kan det overhovedet hænge sammen, tænker du sikkert?  Ja, dét kan det! Løsningen er loppefrøskaller! Det fungerer simpelthen bare så godt, brødet hænger fint sammen og man slipper for helt for den æggede smag.

Jeg spiser egentlig sjældent brøderstatninger, måske fordi jeg også syntes de er for æggede, men mest fordi jeg ikke rigtig savner brødet i min kost. Men lysten til en leverpostejsmad med agurk melder sig nu engang imellem og med en skive af denne udgave af stenalderbrødet, kommer man så tæt på den rigtige rugbrødsmag, helt uden mel.

Stenalderbrød uden æg
- 1 lille brødform

30 g loppefrøskaller
3 dl vand

500 g blandede nødder og kerner
2 tsk salt
1 dl vand

FREMGANGSMÅDE:

Tænd ovnen på 160 grader.

Rør loppefrøskallerne sammen med 3 dl vand. Lad det trække i 10 min. Nu står du med noget som mest af alt minder om tapetklister. Det er det, som skal binde kernerne sammen istedet for æggene.
Rør nødder, kerner, salt, klisteret og 1 dl vand godt sammen i en skål.
Hæl dejen ud i en lille brødform. Enten smurt med kokosolie eller beklædt med bagepapir.
Bag brødet i 1 time.

Lad brødet afkøle lidt inden du tager det ud af formen. Lad derefter brødet afkøle helt inden der skæres i det.

Brødet holder sig fint i nogle dage i køleskabet, men du kan også med fordel skære brødet i skiver og fryse dem ned. Så tager du bare det antal skiver op du skal bruge.




Etiketter: , , , , , , , , , , , ,