Lørdags luxus: Chocolat Bean Cookie


Da jeg lige var flyttet hjemme fra, ringede jeg fra tid til anden hjem til min mor, far og farmor for at spørge om hvordan det nu lige var man gjorde med lasagnen, drømmekagen eller de gode koteletter i fad.
Havde jeg ringet hjem til min farmor og bedt om opskriften på cookies og hun havde startet med at sige jeg skulle bruge en dåse bønner, ja så ville jeg helt sikkert tro hun var ved at give mig en forkert opskrift.

Men disse cookies er altså bagt med bønner, borlottibønner. Og de er mega lækre. Alma har godkendt dem og det betyder altså at så er de gode!
De er præcis som en cookie bør være, sprøde men bløde og så indeholder de kun ting som kroppen bliver glad for at få indenbords.

Og til sådan et par cookies bliver man jo nødt til drikke et stort glas mælk. Sødmælk naturligvis!
Hjemme hos os er vi blevet helt vilde med den biodynamiske gårdmælk fra Naturmælk, den smager bare så meget bedre! Cookies og iskold sødmælk, så er lykken da gjort.

Chocolat Bean Cookie
{ opskriften er inspireret af Green Kitchen Stories dessert app }
- opskriften giver 8 store cookies

1 dåse borlottibønner ( el. 240 g udblødte og kogte)
1 dl kokossukker
2 spsk kokosolie
2 spsk mandelsmør ( kan erstattes af peanutbutter )
2 spsk mælk
5 spsk kakao
1/2 tsk salt
1 tsk kanel
1 spsk loppefrøskaller

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 180 grader.

Kom bønner, kokosolie, mandelsmør og mælk i en foodprocessor og kør det til en ensartet cremet konsistens.

Tilsæt kakao, kokossukker, kanel og salt og mix det godt sammen.
Tilsæt tilsidst loppefrøskaller, min det godt sammen.

Kom bagepapir på en bageplade.
Med 2 spiseskeer sættes 8 klatter dej, bred dem en lille smule ud.
Sæt pladen i ovnen og bag cookiesene i 20 min.

Læg cookiesene på en bagerist og lad dem afkøle lidt inden de spises sammen med et stort glas koldt mælk.





Etiketter: , , , , , , , ,