Kødfri mandag: Græskar hummus - med og uden kikærter


Fik jeg nævnt at jeg elsker efteråret? - selv når det regner og blæser så syntes jeg stadig der er noget magisk over efteråret. Og jeg går simpelthen bare i "hyggemode" tænder sterinlys og drikker te af store kopper.

Jeg har tidligere nævnt at grønkål er en af de gode ting ved efteråret, nu kommer vi til endnu en spiselig fordel, nemlig græskar! Hokkaido og butternutsquash er 2 helt fantastiske grøntsager og som jeg spiser flere gange om ugen mens de er i sæson. Og i denne uge vil jeg komme med en masse opskrifter på hvad man kan bruge dem til.
Idag starter vi med en hummus, det er jo kødfri mandag og hummus er jo bare altid en god idé, ikke?

Jeg har valgt at lave en version med kikærter og en uden. Den uden kikærter er jo ganske Low Carb, et hokkaido græskar indeholder kun 4,2 g kulhydrat pr. 100 g. Og versionen uden kikærter er faktisk min favorit, man får en smør lignende konsistens og den klassiske hummus smag, uhmmm!
Brug græskarhummusen hvor du ellers ville bruge alm hummus.

Brødet på billedet et mit Low carb foccaciabrød, som her er lavet på halvt sesam og halvt hørfrø.
Dejligt til at dyppe i græskar hummus!

Græskarhummus med kikærter:
- nok til 4-6 personer

1/2 hokkaido græskar
200 g udblødte og kogte kikærter
Saften fra 1 citron
1-2 fed hvidløg
2 spsk tahin
1-2 tsk salt
2 tsk spidskommen
2 spsk olivenolie
1 tsk koriander
1/2-1 dl skyr/creme fraiche/græsk yoghurt

Sådan gør du: 

Tænd ovnen på 180 grader.
Skyld græskaret, skær top og bund af, halver græskaret fra toppen og skrab kernerne ud med en ske.
Læg græskaret på en bageplade med bagepapir med skrælsiden op ad.
Bag græskaret til det er mørt, det taber ca. 45-60 min. Prøv at prikke i det med en strikpind.

Lad græskaret køle lidt ned.
Kom græskar, kikærter, hvidløg, tahin, spidskommen, koriander, citronsaft og salt i en foodprocessor og kør til du har en cremet og ensartet konsistens, tilsæt olivenolie og skyr og blend igen.
Smag til med salt, kom hummusen i en skål og drys med sesamfrø, græskarkerner, granatæblekerner og persille.

Græskarhummus uden kikærter:
- nok til 3-4 personer

1/2 hokkaido græskar
Saften fra 1 citron
1-2 fed hvidløg
2 spsk tahin
1-2 tsk salt
2 tsk spidskommen
1 tsk koriander
1/2-1 dl skyr/creme fraiche/græsk yoghurt

Fremgangsmåden er den sammen som den med kikærter, her undlader du naturligvis bare kikærterne.

Etiketter: , , , , , , , , , , ,