Kødfri mandag: Chili sin Carne


Chili sin carne pero con verduras....

Ej, jeg kan faktisk slet ikke spansk, jeg gad godt jeg kunne, så google translate har lige hjulpet mig lidt her. - til dem, der lige som jeg, heller ikke kan spansk, kan jeg fortælle det betyder chili uden kød men med grøntsager - verduras lækkert ord ikke? Måske det kunne få børn til at spise lidt flere grøntsager hvis vi udtalte det "verduras" med rullede spanske gloser....

Nå, men denne her chili sin carne er altså helt uden kød, og jeg vil vove den påstand at hvis du undlod at fortælle det til dine medspisende, så tror jeg faktisk slet ikke de vil opdage at retten er helt uden kød. Den er nemlig spræng fyld med smag fra alle de gode krydderier og har masser af bid fra alle grøntsagerne. En helt igennem fantastisk ret som ville gøre selv en cowboy glad!

Chili sin Carne: .
- 4 personer

240 g udblødte og kogte kidneybønner ( svarer til 1 dåse i drænet vægt eller ca. 120 g tørrede) 
240 g udblødte og kogte borlottibønner  ( svarer til 1 dåse i drænet vægt eller ca. 120 g tørrede)
Olivenolie til stigning
1 rød peberfrugt
1 squash
1 lille dåse majs
1 dåse hakkede tomater
2 spsk tomatpuré
3 dl vand
1 løg
1 gulerod
2 stilke bladselleri
2 fed hvidløg
1 spsk oregano
2 tsk stødt spidskommen
2 tsk stødt koriander
1 tsk paprika
1 tsk kanel
2 tsk kakao
1/2 tsk røget paprika
1/2 tsk cayennepeber
Salt og peber

Tilbehør:
Soya yoghurt
Friske koriander
Lime
Tabasco
Rødløg, hakket
Blomkålsris

Sådan gør du:

Løg, hvidløg, gulerod og bladselleri pilles, skrælles, skylles og kommes i en minihakker/foodprocessor og hakkes fint.

Peberfrugt og squash skæres i tern og vandet hældes fra majsene.

Hæld ligeledes vandet fra bønnerne, hvis du bruger dåse bønner, og lad dem dryppe af.

I en lille skål blandes oregano, spidskommen, koriander, kanel, kakao, paprika, peber, røget paprika og cayennepeber sammen. Det er bare for at gøre arbejdsgangen lettere og hurtigere at blande dem sammen inden du går i gang med at med gryderne.

Varm en stor gryde med lidt olivenolie til medium varme og svits squash, peberfrugt og majs et par minutter. Kom de svitsede grøntsager på en tallerken og stil til side. Kom lidt nyt olivenolie i gryden og svits de hakkede grøntsager et par min under omrøring.

Tilsæt krydderiblandingen, svits lidt under omrøring og tilsæt tomatpuré og svits yderligere et minut.
Hæld vand og hakkede tomater i og lad retten stå og små simre uden låg i 10 min.
Tilsæt de stegte grøntsager og bønnerne og lad retten simre inderligere 5-10 min.
Smag retten til med salt og peber.

Server din Chili Sin Carne med blomkålsris som tilbehør.

Top med soya yoghurt, hakkede rødløg, koriander, lime saft og et par dråber tabasco hvis den skal være ekstra stærk.






Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,