Kødfri mandag: vegetarens sommersalat


Alt i én skål og gerne spist lige fra skålen!

Denne salat repræsenterer alle mine favoritter lige for tiden, kombinationen af bladselleriens skarpe smag og sødmen fra jordbærene og rosinerne, er en smagsoplevelse jeg bare ikke bliver træt af.

Salaten opstod en tidlig morgen, jeg var sulten og stod og kiggede ind i køleskabet, det var en dag hvor der var gode valgmuligheder, men valget faldt på spinat, bladselleri og jordbær, det blev snittet, hakket og blandet med æblecidereddike, jeg syntes nu der manglede noget og gik derfor på opdagelse i skufferne, her fandt jeg en lille rest fra Almas 10' er mad, en pose med lidt mandler og rosiner - i salaten med det og det skulle så gå hen og blive en kombination jeg er blevet så vild med, at den er gentaget mange gange siden, faktisk lavede jeg den allerede igen til frokost samme dag.

Jeg er faktisk sådan et slags menneske, der i perioder spiser det samme i flere dage, uger, måneder, ja næsten år. For flere år siden, spiste jeg 2 skiver rugbrød med leverpostej til frokost HVER eneste dag i næsten 2 år. Så har jeg haft en fattig stundenterperiode hvor min aftensmad ofte bestod af revet gulerødder, pasta, ærter og tun - hurtig, nemt og billigt. Men jeg har også haft en periode hvor en salat af iceberg, avokado og pinjekerner var lykken - opskriften på den kan du finde lige her:
Iceberg med avokado og pinjekerner

Men bloggen har lært mig at varierere min mad og det er jeg nu faktisk meget glad for. For ellers er jeg bange for, at jeg stadig vil spise leverpostejsmadder og lykkeligt gå glip af alt den lækre mad!

Har du en ret som du også bare spiser igen og igen og gerne flere dage i træk? 

Til 1 sulten vegetar eller 2 mindre sultne:

300 g spinat
4 stilke bladselleri
6 jordbær
100 g kogte kikærter
100 g afbælgede edamamebønner
1 lille håndfuld rosiner
1 lille håndfuld mandler

Dressing:

2 spsk æblecidereddike
1 spsk olivenolie
Salt og peber

Sådan gør du:

Rør alle ingredienserne til dressingen sammen.
Skyld og slyng spinaten grundigt og hak den groft.
Skyld bladsellerien og skær den i tynde skiver, jordbærene skyldes også og skæres i kvarte.
Vend nu det hele sammen i en stor skål og salaten er klar til servering.


Etiketter: , , , , , , , , , , ,