Kødfri mandag: vegetarens grillspyd


Som vegetar kan grill sæsonen være en lidt besværlig størrelse... Fordi hvad skal man lige komme på grillen når nu man ikke spiser store bøffer eller grillede pølser.
Jo ser du, man griller da grøntsager og grillost. Og hvad er så grillost, tænker du måske. Grillost er,  som navnet lyder en ost, som er særdeles god at grille. Den er fast og mild i smagen, har et godt bid, selv når den er blevet grillet eller stegt - let sprød udenpå og blød og cremet indeni og virkelig lækker og den med chili er lækkert spicy, uden at blive for stærk.

Den er lavet af komælk og har et højt proteinindhold, hele 17 g pr. 100 g og er derfor en god måde at få sine proteiner på kødfrie mandage eller grilldage som fuldblodsvegetar.

- Tilbehør til 2-3 personer

Grillspyd med squash og grillost:

- 3 stk

1 pakke grillost*
1 squash
3 Grillspyd der har ligget i vandbad i 30 min

Marinade:

Saft og skal fra 1 økologisk citron
1 spsk olivenolie
Salt og peber

Skær grillost og squash i passende størrelser, vend det i marinaden og sæt stykkerne på spyd.

Grill spydene på grillen i 1-2 min på hver side, eller i ovnen på grillfunktion i 6-7 min.


Grillspyd med peberfrugt og chili grillost:

- 3 stk

1 pakke chili grillost*
1 rød peberfrugt
3 Grillspyd der har ligget i vandbad i 30 min

Skær peberfrugt og chili grillost i passende størrelser og sæt dem på spyd.

Grill spydene på grillen i 1-2 min på hver side, eller i ovnen på grillfunktion i 6-7 min.

Server spydene sammen med sommerens bedste salater.

* grillostene er sponsoreret af Taverna, men holdningen til produktet og smagen er helt min egen.

Etiketter: , , , , , , , ,