Kødfri mandag: veggie burgers i grøntsagsboller


Hvad gør en burger god?

- er det bøffen?
- er der bollen?
- er det fyldet?

Jeg kender ikke svaret, men jeg ved, at selv om denne burger hverken indeholder kød eller den klassiske hvedebolle, så er den stadig ustyrlig lækker, snasket, smagfuld og fyldt med grøntsager og vegetabilske proteiner.

Udfordringen ved disse kødfrie mandage er jo at få sammensat et måltid, som stadig indeholder godt med proteiner, bare vegetabilske proteiner istedet for animalske. Eller det vil sige æg, mælk og ost kan stadig indgå. Men en skål salat eller grøntsager uden nogen form for proteiner vil ikke holde mig mæt længe, derfor tænker jeg meget i af få en masse proteiner ind i form af bønner, linser, æg, ost og kikærter.  På den måde bliver jeg mæt og glad og jeg gavner miljøet og min pengepung - for lets face it; økologisk kød koster bare meget.

Veggie burgers - sweet potatoe & black bean burgers

- 4 stk

2 store søde kartofler
1/2 dåse sorte bønne
1 lille dåse majs
1 lille rødløg, fint hakket
1 tsk spidskommen
1 tsk oregano
1 tsk chili
1 æg
1-2 spsk loppefrøskaller
Salt og peber 

Sådan gør du:

Vask de søde kartofler grundigt og tør dem i et rent viskestykke. Skær de søde kartofler i tern på ca. 2 x 2 cm, kom dem på en bageplade med bagepapir og bag dem i en 190 grader varm ovn i 25 min.

Mos kartoflerne mens de stadig er lidt varme og bland mosen sammen med alle de øvrige ingredienser. 

Form 4 bøffer og bag dem ved 190 grader i 20 min. Skru nu op til fuld temperatur og grill funktion og giv dem 3 min for at give en sprød skorpe.

Flæk 2 broccoliboller og 2 blomkålsboller ( eller bare 4 af den ene) smør den nederste halvdel med chilimayo, læg et salatblade på, i med bøffen, top med avokado creme og den øverste bolle.

Avokadocreme:

1 moden avokado 
2 spsk skyr eller græsk yoghurt
Saften fra 1/2 lime
1/2 tsk stødt spidskommen
1/2 tsk stødt koriander
Salt og peber.

Mos avokadoen og rør den sammen med alle de øvrige ingredienser.
Smag til med salt og peber.

Chilimayo:

Mix 3 spsk god mayonnaise med 1 spsk tomatpuré, 1 fed hvidløg, 1 tsk chili og salt og peber. 

Find opskriften på broccoliboller her og opskriften på blomkålsbollerne kommer på om et par dage.

Hvis du savner fritterne kan jeg anbefale at servere bønnefritter til, find opskriften på bønnefritter her.

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,