Kød fri mandag: auberginelasagne & kikærtesalat



Som barn var en af mine livretter lasagne. Min far lavede den skønneste lasagne med hjemmelavet bechamelsauce med masser af muskatnød, uhm, jeg kan næsten dufte den nu.

Idag er jeg gået i en helt anden retning, for jeg har nemlig lavet en lasagne som hverken indeholder kød eller bechamelsauce, men aubergine, som giver en god smag, en god struktur og et godt bid. Og bechamelsaucen er erstattet med hytteost, som både smager godt, men som også har et højt protein indhold. Kød er en vores primære proteinkilder, men vi kan også få gode proteiner fra mælkeprodukter og fra bønner, linser og kikærter. Kikærterne bruger vi idag i salaten og på den måde får vi et måltidmad fyldt med proteiner og helt uden kød - i bedste kød fri mandags stil.

Auberginelasagne med spinat & hytteost:

2 portioner

2 auberginer

1 flaske mosede tomater
1 løg
1 fed hvidløg
1 tsk stødt spidskommen
1 tsk stødt koriander
1 spsk balsamico
Salt og peber

200 g hytteost
1 bakke spinat
Ost til gratinering

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 200 grader

Skær auberginerne i ca. 1 cm tykke skiver, læg skiverne på en bageplade med bagepapir og pensel et tyndt lag olie på og giv skiverne et drys salt.

Bag aubergine skiverne i ca. 20 min.

Imens laves tomat saucen.
Hak løget fint og steg løg og hvidløg i lidt olie i en gryde ved medium varme. Tilsæt krydderierne når løgene er klare og bløde. Lad krydderierne stege med et minuts tid og hæld så de mosede tomater på.
Lad saucen små kogte lidt, mens aubergineskiverne bliver færdige.
Tilsæt balsamico og smag til med salt og peber.

Kom lidt tomatsauce i bunden af et ovnfast fad, læg aubergineskiverne oven på, fordel et lag spinat oven på aubergineskiverne og kom alt hytteosten ud her på. Læg endnu et lag spinat, kom tomatsauce oven på spinaten og læg aubergineskiver på og top med resten af tomatsaucen.

Der vil sikkert være aubergineskiver i overskud, dem bruger du bare i salaten.

Kom fadet i ovnen og bag det i 30 min.
Kom revet ost på og bag yderligere 10 min.

Kikærtesalat:

1 dåse kikærter
2-3 spsk tahindressing
6 soltørrede tomater, skåret i tynde strimler
Evt. Resten af aubergineskiverne fra lasagnen
2 store håndfulde rucola

Sådan før du: 

Hæld væden fra kikærterne fra gennem et dørslag og skyld dem med koldt vand. Ryst vandet godt fra.
Kom kikærterne i en skål samme med soltørrede tomater og aubergine og vend det godt med dressingen.
Lige inden serveringen vendes salaten forsigtigt med rucola.

Server auberginelasagnen sammen med kikærtesalaten og nyd et velsmagende og mættende kødfrit måltid mad.


Etiketter: , , , , , , , , , , , ,