Blomkålsboller


Efter successen med broccolibollerne, ja så lå det jo lige til højrebenet at lave en blomkålsversion ikke?

Hverken smag eller konsistens er anderledes end broccolibollerne, men jeg er efter 5 portioner, kommet frem til at jeg foretrækker at bage bollerne med pofiber. Det syntes jeg giver det bedste resultat. Da det jo er en grøntsagsbolle, er bollerne lidt til den fugtige side, men ikke våde og snaskede. Bollen er fast og smuldre ikke.

Bollerne er bedst mens de er lune, enten mens de er nybagte eller flækket og ristet i ovnen eller på brødristeren.

Til 6-7 boller:

400 g blomkål
1 æg
2 æggehvider
1 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 spsk loppefrøskaller
2 spsk hørfrø
1/2 - 1 dl pofiber ( kan erstattes af kokosfibermel, mandelmel el. Sesammel )

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 200 grader.

Hak blomkålen fint i en foodprocessor.
Rør æg og æggehvider godt ud i den fint hakkede blomkål.
Tilsæt salt, hørfrø, bagepulver, pofiber og loppefrøskaller, rør det grundigt ud og lad dejen stå i 10-15 
min så dejen kan samle sig og blive fast.

Start med 1/2 dl pofiber og lad det trække lidt. Prøv at forme en bolle, hvis du kan forme en bolle uden at presse væske ud, så er dejen klar til at blive formet og bagt. Ellers tilsætter du lidt mere pofiber og lader det trække igen indtil dejen er fast og tør.

Kom bagepapir på en bageplade.

Med hænderne formes bollerne og lægges på bagepladen.
Drys evt. bollerne med sesamfrø eller birkes.

Bag bollerne i 20 - 25 min. De skal være faste og lette.

Lad bollerne afkøle på en bagerist. 

Bollerne opbevares i køleskabet eller fryses ned.

Etiketter: , , , , , , , ,