Rosenkålssalat med hindbær, avokado & lakrids


At lakrids er godt i madlavning er ikke nogen banebrydende nyhed. Men måske at kål og lakrids og noget af det lækreste match, kan være lidt af en nyhed.
Det var det ihvertfald for mig, for efterhånden et stykke tid siden.
Jeg havde lavet en hurtigt salat bestående af broccoli, der var hakket i foodprocessoren og mixet med avokado og sukkerærter, og mens jeg sad og spiste den, syntes jeg at den manglede et eller andet, så jeg gik ud i køkkenet og helt tilfældigvis tog jeg lakridspulveret med ind til spisebordet og gav salaten et drys, og hold nu op hvor smagte det godt! Lakridsens sødme og kålens skarpe smag mixer sig på en helt utrolig lækker måde. Kålen mister sin skarphed og får en skøn og meget mild smag af lakrids.
Jeg er altså virkelig fan og siden da er der altså blevet drysset meget lakridspulver på mine utallige kålsalater.

Så sidder du en dag og syntes din kål smager lidt for meget af kål, så giv den et drys lakrids!

Rosenkålssalat med hindbær og lakrids:

1 pose rosenkål (kan sagtes erstattes af andre kåltyper fx, hvidkål eller broccoli)
1 bakke hindbær
1 moden avokado
Evt. en god håndfuld rucola

Dressing:

2 spsk hindbær balsamico fra Urtekram
1 spsk olivenolie
Salt og peber

Drys:

Lakridspulver evt. Urtekram

Sådan gør du:

Snit rosenkålen fint, eller lav den hurtige og kom dem i foodprocessoren og hak dem fint.

Mix alleingredienserne til dressingen sammen og vend den med den snittede kål.
Skær avokadoen i tern og vend dem i salaten sammen med hindbær.
Giv salaten et generøst drys lakrids og server.

Salaten passer godt til både fisk og kylling. Og rosenkålen kan med fordel erstattes af andre kåltyper.