Squashparpadelle med laks & mangosalsa

 

Frisk og lækker ret med masser af smagt - til frokost eller til en af de dage hvor aftensmaden bare gerne må være frisk og let.
 
Jeg selv spiste retten til frokost i lørdags, som en slags fejring af årets første forårsdag. Slut med tunge retter med rodfrugter og frem med de friske og lette! - på torsdag får jeg leveret 4 bundter asparges fra Aarstiderne, nuj hvor jeg glæder mig til at smovse i sprøde asparges.
 
Til 2 personer
 
Squashparpadelle:

1 stor squash
1 spsk god pesto

Skyld squashen grundigt, skær top og bund af og sæt den i spiraliceren.
Vælg bladet der kun er et skær på. Kør squashen igennem og så er der parpadelle.
Vend squashparpadellen med pesto og anret det i 2 skåle.

Laks:

2 laksebøffer af 125 g hver
1 tsk honning
1 tsk dijonsennep
1 spsk blandede sesamfrø og blåbirkes (eller bare en af delene)
Salt & peber

Rør honning, sennep, salt og peber sammen i en lille skål.
Smør blandingen på laksebøfferne og drys sesam/birkes blandingen over.
Læg laksebøfferne i et ildfast fad og bag dem i 20 min i en 200 grader varm ovn.

Mangosalsa:

1 moden mango
1 agurk
1 rød chili
Saften fra 1 lime
1 spsk sesamolie
Salt & peber

Flæk chilien på midten, skrab kernerne ud og hak den fint. Skær mango og agurk i små tern og vend dem med sesamolie, limesaft og chili. Smag til med salt og peber.

Anret et stykke laks og lidt mangosalsa oven på squashparpadellen og server resten af mangosalsaen i en skål ved siden af.

Etiketter: , , , , , , , , ,