Rødbedesalat med cremet tahindressing




Rødbedesalat er en rigtig "crowd pleaser" - jeg vil næsten våge den påstand at alle kan lide rødbedesalat. Kogte rødbeder skåret i mundrette bider, kombineret med forskellige frugter,
grønne salater, dressinger og cremede oste - det er altid et hit og salatskålen bliver altid tømt når jeg serverer rødbedesalat.
I denne salat har jeg vendt rødbederne i en lækker og cremet tahindressing, jeg er helt vild med rødbedernes sødme kombineret med smagen fra de ristede sesam.
For at salaten ikke skal blive alt for tung har jeg vendt pærertern i, et æble ville også sagtens kunne bruges.

Salaten er god til både kylling, fisk og bøffer. Men er også et lækkert tilbehør til falafler eller blot tilsat kogte kikærter. Mulighederne er mange med denne salat!


Du skal bruge:

700 g rødbeder
2 pærer

Tahincreme:

3 spsk tahin
Saften fra 1 økologisk citron
1/2 dl vand
2 fed hvidløg
Havsalt og frisk kværnet peber

Drys:

3 spsk ristede sesamfrø
1 lille håndfuld bredbladet, fint hakket

Sådan gør du:

Kog rødbederne møre, det tager ca. 45 min alt efter størrelse. Lad rødbederne køle en smule og smut skrællen af under rindende koldt vand.

Pisk alle ingredienserne til cremen sammen.
Skær rødbeder og pære i mundrette stykker og vend dem med cremen.
Anret salaten i en skål og drys med sesamfrø og persille.

Etiketter: , , , ,