FREDAGS TAPAS


Jeg har sagt det før og jeg siger det gerne igen; jeg elsker fredag!

I aften får jeg besøg af en god veninde, så imens Alma ser Disney sjov vil vi sidde og dyppe et lækkert foccacia brød i nogle gode hjemmelavede tapanader og lur mig om vi ikke skal skåle i et glas bobler.
Og foccaciabrødet er naturligvis lavet uden alm. hvedemel, men istedet har jeg brugt sesammel, som giver en fantastisk mild smag af sesam, som jeg syntes passer godt til foccaciabrødet.

Hvis du har lyst til at læse lidt mere om mig, så er jeg idag Ugens blogger på Alt for Damerne, hop derover og læs lidt om mig, om nogle køkkentips og andre sjove ting.
Og så har jeg langt om længe fået opdateret siden om mig her på bloggen - der er link til den øverst på siden.

Og nu vil jeg bare ønske en rigtig god weekend!


Foccacia med oliven & rosmarin:

6 spsk affedtet sesammel
3 spsk skyr
4 æggehvider
2 spsk loppefrøskaller
4 tsk bagepulver
1/2 tsk salt

Til topping:

6 grønne oliven uden sten, skåret i skiver
1 tsk rosmarin
Flagesalt

Tænd ovnen på 200 grader.

Pisk æggehviderne sammen med skyren. Bland sesammel, bagepulver, loppefrøskaller og salt sammen og rør det i æggemassen. Lad dejen trække i 10 min.

Smør dejen ud på en bageplade med bagepapir, i en diameter på ca. 20 cm.
Tryk olivenskiver i rundt om i dejen og drys med rosmarins og flagesalt.

Bag brødet i ovnen i 10 - 15 min.


Soltørret tomat tapanade:

150 g soltørrede tomater (dem på pose)
1 lille håndfuld mandler
1 fed hvidløg
1 spsk balsamico
Olivenolie

Kom de soltørrede tomater i en skål og hæld kogende vand på. Lad dem stå og trække i 10 min.
Hæld vandet fra, tilsæt hvidløg, balsamico og mandler. Med en stavblender blendes det til en cremet tapanade. Tilsæt olivenolie undervejs til du får den ønskede konsistens.

Artiskok/feta creme:

1 dåse artiskokker
50 g god fed feta
Saften fra 1/2 citron
1 lille håndfuld bredbladet persille

Hæld vandet fra artiskokkerne og kom dem i en skål, tilsæt feta, citronsaft og salt og med en stavblender blendes det til en cremet dip.
Hak persillen groft og rør der i cremen, smag til med salt.

Etiketter: , , , , , , , , , , ,