{ Arabisk salat }


Lige så meget, som jeg holder af simpel mad, med få og let tilgængelige råvarer, lige så meget elsker jeg at lege med grøntsager, som man ikke lige støder på i de almindelige danske supermarkeder. Men som jeg finder og bliver inspireret af, når jeg går rundt blandt grøntboderne inde ved Torvehallerne. Præcis sådan havde jeg det, da jeg fik øje på en stor hvid og forvokset gulerod - fordi det er lige præcis sådan en kinaradise ser ud. Den er lidt mildere i smagen end sin danske kusine, men er et dejligt sprødt element i en salat. Eller bare skåret i stave og serveret med en skøn dip.
Kan du ikke få fat i en kinaradise, kan du sagtens erstatte den med alm. radiser og stadig få en dejlig smagsoplevelse.

Arabisk salat:  

1 kinaradise (kan erstattes af 1 bundt alm. radiser )
3 store gulerødder
Kernerne fra 1 granatæble
1 lille håndfuld bredbladet persille, fint hakket
100 g god fed feta, gerne gedefeta

Tahindressing:

Find opskriften på tahindressing her.

Skær top og bud af kinaradisen og gulerødderne, skræl dem og skær dem i tændstik tynde stave og vend dem med tahindressingen.
Anret salaten i en skål, drys med granatæble kerner, smuldr fetaen henover og drys med persille.

Salaten er rigtig god sammen med krydrede oksedeller, find opskriften her.

Etiketter: , , , , , , ,