Nøddefrit stenalderbrød - low carb hørfrøbrød



Det populere og klassiske stenalderbrød kan være noget at en udskrivning i et madbudget, med alle de forskellige nødder og kerner der skal i - så er du på udkig efter et low carb brød med god smag og som ikke koster en formue at lave, så er du kommet til det rette sted.
Generelt er jeg mest til simple opskrifter med få gode ingredienser, derfor har jeg holdt mig til kun at bruge hørfrø og lidt solsikkekerner, de kan dog sagtens undlades.
Jeg har valgt kun at bruge æggehvider i dette brød, for at prøve at undgå den æggede smag som brødet ellers godt kan have, jeg syntes det lykkedes meget godt og jeg syntes det smager som rigtigt rugbrød.



Du skal bruge:

1 flaske økologiske æggehvider, 240 ml
100 g skyr (kan erstattes af hytteost/creme fraiche/græsk yoghurt)
1/2 dl olivenolie
200 g kværnede hørfrø
2 spsk hele hørfrø
5 spsk solsikkekerner (kan undlades)
1 lille tsk havsalt
2 tsk bagepulver 
2 spsk loppefrøskaller

Sådan gør du:

Pisk skyren godt ud sammen med æggehviderne.
Tilsæt alle de øvrige ingredienser og rør godt rundt.
Kom dejen i en lille brødform beklædt med bagepapir.

Bag brødet i en 150 grader varm ovn i 1 time.

Tag brødet ud af formen og lad det afkøle helt på en rist.



Etiketter: , , , , , ,