Hytteostpandekager




God morgen og rigtig glædelig jul!

Disse hytteostpandekager minder mig både smagsmæssig og i konsistens om klatkager. I ved dem man laver af risengrød. Som barn elskede jeg, som børn gør flest, risengrød og når min farmor skulle koge risengrød, så bad jeg hende altid om at lave en ekstra stor portion, så det med garanti ville være rester til en stor portion klatkager, eller risklatter, som vi kalder dem i Nordjylland, hvor jeg jo kommer fra. Så lavede hun små pakker af 3 risklatter, som blev frosset ned og som jeg varmede i microovnen når jeg kom hjem fra skole. Åh det var skønt.
Nå, men når man ikke spiser ris, så var glæden altså stor da jeg satte tænderne i hytteostpandekagen og tankerne straks kom hen på barndommen elskede klatkager. Og hvis ikke juleaftensmorgen er den mest oplagt dag at servere sådan nogle lækre pandekager, ja så ved ikke.

Du skal bruge:

4 æg
200 g hytteost
1/2 dl skyr/mælk/græsk yoghurt
2 spsk loppefrøskaller
1 tsk stødt kardemomme
Skal fra 1/2 økologisk citron

Sådan gør du:

Kom æg, hytteost og mælk i en skål og med en stavblender, blendes klumperne i hytteosten ud.
Tilsæt kardemomme, citronskal og loppefrøskaller og rør godt rundt.
Lad dejen stå og hvile i 10 min inden de steges i smør på en middelvarm pande.
Pandekagerne skal være helt faste inden de vendes.
Jeg fik 8 små pandekager ud af portionen og serverede skyr rørt med Rigoni blåbærmarmelade.

Og med disse pandekager vil jeg ønske dig og din famile en rigtig glædelig jul.


Etiketter: , , , , , , , ,