Sweet n' spicy råkost


Hvis jeg skulle vælge én grøntsag som den, jeg overhovedet ikke kunne undvære, så ville være guleroden! Faktisk spiser jeg så mange gulerødder at mine håndflader er orange, knap så flatterende side effekt af spise sundt. Men gulerødder er nærmest som slik for mig og især når man, som i den søde version af råkosten her, også tilsætter kanel, kokos og rosiner - så bliver det nærmest som en lille dessert.

Den søde:

4 gulerødder, groft revet
2 spsk kokos
Saft af 1/2 lime
1 spsk olivenolie
2 spsk rosiner
1/2 tsk kanel
1/2 tsk havsalt

Lav en marinade af limesaft, olivenolie, salt og kanel. Læg rosiners i blød heri så længe som muligt.

Rist kokosen på en varm pande, tag det af varmen når det dufter og er gyldent.

Lige inden servering vendes marinaden med rosiners i og den ristede kokos i gulerødderne.

En anden god version af råkost er denne spicy udgave, jeg laver den rigtig tit som frokost i weekenderne og spiser luksus fiskedeller inde fra torvehallerne til - uhm yndlingsfrokost!

Den spicy:

4 gulerødder, groft revet
100 g optøede og afbælgede edamamebønner
2 forårsløg, i tynde skiver
1 stor håndfuld koriander, groft hakket
1 rød chili, befriet for sten og fint hakket
1/2 håndfuld groft hakkede cashewnøddder
Saften af 1/2 lime
1 spsk sesamolie
Havsalt & friskkværmet peber

Lav en marinade af limesaft, sesamolie, salt og peber.

Vend hele balladen sammen og den er nu klar til servering.

Etiketter: , , , , , , , , , ,