Rødkålssalat med avokado & krydderurter



Rødkål er sikkert noget rigtig mange, jeg selv inklusiv, forbinder med jul. Men rødkål er heldigvis meget mere anvendeligt en det. Der er begyndt komme rødkål med i mine kasser fra aarstiderne, så jeg er gået i tænkeboks med hvordan jeg kan gøre rødkålen lidt mere sommerlig.

En måde jeg ihvertfald skulle prøve at lave rødkålen på var Janes "tam nam salat" fra hendes bog "Spis dig mæt og glad"
Jeg havede ikke de samme krydderurter hjemme som Jane brugte, så jeg brugte dem jeg havde hjemme. Salaten er super god og bliver bestemt lavet igen.

Du skal bruge:

1/2 lille rødkål, skåret i tynde strimler
1/2 lille hvidkål eller spidskål, skåret i tynde strimler
3 gulerødder, fint revet
1 håndfuld persille, fint hakket, gem lidt til pynt
1 håndfuld koriander, fint hakket
2 spsk olivenolie
2 modne avokadoer
1 fed hvidløg
Saften af 1 lime
1-2 spsk olivenolie
En lille håndfuld valnødder
Salt og peber

Mos avokado, saft af 1/2 lime og hvidløg sammen med en gaffel. Smag til med salt og peber.

Pres saften fra den anden halve lime og rør den sammen med oliveolie og lidt salt og peber.

Vend kålen, gulerødderne og krydderurterne sammen med marinaden.
Anret avokadomosen ovenpå, drys med valnødder og hakkede krydderurter.





Etiketter: , , , , , , , , ,