Blomkålshummus

 
Hummus - helt uden kikærter!
Kan man det? Helt sikkert,  hvis du spørger mig og jeg er altså ellers kæmpe fan af den helt almindelige af slagsen. Men det er jo ikke kikærterne der giver den gode smag - det er jo krydderierne, tahin og spidskommen især.
Jeg har lavet mange portioner hummus før, men aldrig en uden kikærter, men efter jeg købte "Stenalderkost" af Katrine Tuborgh skulle den hurtig prøves af - og det bliver bestemt ikke sidste gang. For OMG den her version er god! Virkelig god! Bedre en originalen, blød og cremet og ingen smag af blomkål - jeg kan kun sige prøv den - NU!

Du skal bruge: 

1 blomkål i små buketter
4 fed hvidløg
2 spsk tahin
1 tsk stødt spidskommen
Saften fra 1/2 citron
1/2 tsk paprika
Olivenolie
Havsalt og frisk kværnet peber

Sådan gør du:

Tænd oven på 160 grader

Blomkål og hvidløg kommes på en bageplade med bagepapir, vendes i lidt olivenolie og bages i 20-25 min.
Lad det køle lidt ned og blend det med spidskommen, olivenolie, tahin, citronsaft, salt og peber.
Blend til det har fået en fin og jævn konsistens.

Kom hummusen i en skål, drys med olivenolie og paprika.
Stil skålen i køleskabet til den skal spises.

Etiketter: , , , , ,