Iceberg med avokado og pinjekerner



Denne salat var i lørdags et glædeligt gensyn(smag?)
For et par år siden lavde jeg den mindst en gang om ugen, i en meget lang periode. Jeg lavde den både til hverdag, men serverede den også til gæster.
Om jeg blev træt af den, eller hvad der gjorde, at der skulle gå så lang tid før den blev lavet igen, må stå i det uvisse, men med min leverence fra aarstiderne, lå der et lille iceberhoved og fik mig straks til at tænke på en gammel men god klassiker.

Den er så simpel med sine kun 4 ingredienser, at den passer til alt.
Denne gang spiste jeg den sammen med et stykke grillet hønsebryst fra hanegal - uhm det var godt...

Til en frokost portion til 1 sulten person ( = mig ) brugte jeg:

1 lille øko iceberg
1 moden avokado
1 kvart stort rødløg (forårsløg el. salatløg vil også sagten du, rødløgene giver bare et flot farvespil til salaten)
1 lille håndfuld ristede pinjekerner

Dressingen består af:

Hvidvinseddike
ahornsirup
salt og peber

Smag dig frem til hvordan blandingsforholdet passer til dine smagsløg, jeg kan bedst li den til den syrlige side, så jeg kommer ikke så meget ahonsirup i, men smag dig frem

Skal du lave salaten til flere personer beregn da ca 1/2 avokado pr. person og 1/4 -1/2 iceberg pr. person, alt efter hvor stort hovedet er.

En ting er sikket, der skal ihvertfald ikke gå flere år før jeg laver den igen :-)



Etiketter: , , , , ,