Ovnbagte falafler



Sprøde udenpå - bløde inden i og med smag af masser af krydderier. Sådan er den perfekte falaffel for mig.

Men falafler behøver ikke steges i masser af olie for at blive sprøde.
De kan bages i ovnen og stadige blive sprøde, lækre og helt perfekte.

Falafler er noget jeg laver tit - Jeg er nemlig ret så vild med falafler!
Derfor laver jeg også altid en kæmpe portion, nu jeg alligevel er igang. Og med kæmpe portion mener jeg dobbelt størrelse af mængden i opskriften her.
Dem der ikke bliver spist med det samme, bliver frosset ned.
På den måde kan jeg altid lige lune et par stykker til de dage hvor det gerne må være nemt og hurtigt.




OVNBAGTE FALAFLER:
- en bradepande fuld

250 g kikæter (tørvægt)
1 stor håndfuld bredbladet persille
1 løg
5 fed hvidløg
1 rød chili - befriet for kerner
2 tsk. stødt koriander
2 tsk. spidskommen
2 tsk. flagesalt
1 tsk. bagepulver
1 spsk. loppefrøskaller



FREMGANGSMÅDE:

Sæt kikærterne i blød i vand i min. 10-12 timer.

Hæld vandet fra kikærterne. Skyl og afdryp dem.
OBS: kikærterne ikke skal koges.
Kom alle ingredienser i en foodprocessor og hak det jævnt og fint.

Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.

Form farsen til kugler, placer dem på bagepladen og pensel dem med olivenolie.
Sæt pladen i ovnen og bag falaflerne gyldne og sprøde i 20 - 25 min.

Server falafler varme med tahindressing og salater.

TIP: Falaflerne er fryseegnede. Tag det ønskede antal op af fryseren og lun den i oven ved 150 grader i 10-15 min.


FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Magimix Foodprocessor
REGI: -

// Opdateret 20/3 - 2016 //

Etiketter: , , ,